In 2009 was 1 op de 5 verkeersdoden ouder dan 65 jaar, vandaag is dat meer dan 1 op 4 (van 19 naar 28%). Vorig jaar waren er 4.962 senioren betrokken bij een ongeval, bijna 14 per dag. Onder hen kwamen er 169 om het leven op de Belgische wegen. Ook het aantal letselongevallen stijg met een toename van 3% gedurende de laatste 10 jaar. Uit een analyse van de cijfers blijkt dat het gemiddelde risico om in het verkeer te overlijden 79 op 1 miljoen inwoners bedraagt, tegenover 53% voor alle leeftijdsgroepen samen. Van die slachtoffers reed 44% met de auto en 49% met de fiets.
Hoe komt dat?
Een lichaam van 65 jaar of ouder reageert minder goed om een eventuele impact, of het nu gaat om de plotse deceleratie of verschillende schokken. De kans op verwondingen, breuken of andere complicaties zijn dan ook groter, ondanks de verbetering van de actieve veiligheid van de moderne auto. Vias geeft ook aan dat een derde van de ernstige ongevallen verband houdt met een medisch probleem, zoals een hartaanval, bewustzijnsverlies door een lage bloedsuikerspiegel of desoriëntatie.
Elektrische fiets
Het aantal slachtoffers onder elektrische fietsers is sinds 2015 verdubbeld (van 209 naar 414). Vias wijst erop dat dit nog steeds een onderschatting van de werkelijkheid is, dat niet alle fietsongevallen aanleiding geven tot een aangifte en dat de slachtoffers vaak rechtstreeks naar het ziekenhuis gaan zonder dat de politie het ongeval kan registreren. Senioren zijn grote fans van de elektrische fiets: gemiddeld leggen ze 21 kilometer per dag af (tegenover 17 km voor de rest van de volwassen bevolking). Zij gebruiken hun auto ook regelmatig: gemiddeld voor 32 kilometer per dag (goed voor 56% van alle ritten). Opgepast: 14% van de senioren reist nagenoeg niet en verblijft zowat permanent thuis.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!