Het Verenigd Koninkrijk gaat de verdere ontwikkeling van de zogeheten "slimme snelwegen" stopzetten. Het gaat om secties waarbij de vluchtstrook omgevormd wordt tot een extra rijvak, bedoeld om de doorstroming te bevorderen. Een oplossing die het mogelijk maakt om het verkeersvolume te verhogen, zonder dure verbredingswerken te moeten uitvoeren.
Het intelligente aan die slimme snelwegen? Dat de veiligheid voortdurend bewaakt wordt aan de hand van camera's en variable signalisatie, zodat de maximumsnelheid voordurend afgestemd wordt op de verkeersdrukte en zodat rijstroken afgesloten kunnen worden bij een ongeval.
Meer verkeersdoden
Momenteel telt het Verenigd Koninkrijk reeds 375 kilometer aan slimme snelwegen en het was de bedoeling daar nog eens 480 kilometer aan toe te voegen. Maar die beslissing heeft de Britse regering teruggedraaid, want er zijn opvallend meer ongevallen om deze intelligente secties.
Het Verenigd Koninkrijk heeft een van de veiligste autosnelwegnetwerken ter wereld. De introductie van die slimme secties was bedoeld om de doorstroming te verbeteren en de veiligheid te optimaliseren. Maar ondanks de proactieve snelheidscontrole en de variabele signalisatie is het aantal aanrijdingen toegenomen. Tussen 2014 en 2019 kwamen er 38 mensen om het leven op deze slimme snelwegen.
Camera's buiten werking
Vaak ging het om voertuigen die stilstonden en langs achteren aangerden werden. Een klassieke vluchtstrook had deze situaties kunnen vermijden en het aantal verkeersdoden kunnen reduceren. Dat gemiddeld 10% van de camera's die over de slimme snelwegen waken buiten dienst zijn, zal evenmin geholpen hebben.
De bestaande slimme snelwegen worden wel behouden, maar er zal 900 miljoen pond (1 miljard euro) worden besteed aan de aanleg van vluchtstroken en duidelijkere bewegwijzering.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!