Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Het Verenigd Koninkrijk schrapt slimme snelwegen wegens onveilig

Geschreven door Olivier Duquesne op 18-04-2023

Het Verenigd Koninkrijk zet het slimme-snelwegenproject stop omdat er meer ongelukken gebeuren op deze trajecten. Hoe komt dat?

Het Verenigd Koninkrijk gaat de verdere ontwikkeling van de zogeheten "slimme snelwegen" stopzetten. Het gaat om secties waarbij de vluchtstrook omgevormd wordt tot een extra rijvak, bedoeld om de doorstroming te bevorderen. Een oplossing die het mogelijk maakt om het verkeersvolume te verhogen, zonder dure verbredingswerken te moeten uitvoeren.

Het intelligente aan die slimme snelwegen? Dat de veiligheid voortdurend bewaakt wordt aan de hand van camera's en variable signalisatie, zodat de maximumsnelheid voordurend afgestemd wordt op de verkeersdrukte en zodat rijstroken afgesloten kunnen worden bij een ongeval.

Meer verkeersdoden

Momenteel telt het Verenigd Koninkrijk reeds 375 kilometer aan slimme snelwegen en het was de bedoeling daar nog eens 480 kilometer aan toe te voegen. Maar die beslissing heeft de Britse regering teruggedraaid, want er zijn opvallend meer ongevallen om deze intelligente secties.

Het Verenigd Koninkrijk heeft een van de veiligste autosnelwegnetwerken ter wereld. De introductie van die slimme secties was bedoeld om de doorstroming te verbeteren en de veiligheid te optimaliseren. Maar ondanks de proactieve snelheidscontrole en de variabele signalisatie is het aantal aanrijdingen toegenomen. Tussen 2014 en 2019 kwamen er 38 mensen om het leven op deze slimme snelwegen.

Camera's buiten werking

Vaak ging het om voertuigen die stilstonden en langs achteren aangerden werden. Een klassieke vluchtstrook had deze situaties kunnen vermijden en het aantal verkeersdoden kunnen reduceren. Dat gemiddeld 10% van de camera's die over de slimme snelwegen waken buiten dienst zijn, zal evenmin geholpen hebben.

De bestaande slimme snelwegen worden wel behouden, maar er zal 900 miljoen pond (1 miljard euro) worden besteed aan de aanleg van vluchtstroken en duidelijkere bewegwijzering.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten