Met de beslissing dat de tolerantiemarge voor overtredingen van de wegcode, al dan niet in verband met snelheid, verdwijnt, verwacht de overheid dat het boetes zal regenen en creëert daarom een nieuw nationaal parket dat zich gaat toeleggen op een zo efficiënt mogelijke afhandeling. Dit parket gaat onder de bevoegdheid van een 'superprocureur' vallen, die dit nieuwe tijdperk van nultolerantie in goede banen moet leiden.
Voor de verkeersveiligheid
De officiële motivatie voor deze bijsturing is het verhogen van de verkeersveiligheid, met het objectief om inbreuken maximaal te bestraffen, te beginnen met overdreven snelheid. Minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open Vld) wil alle bestaande radars en trajectcontroles maximaal activeren, zowel overdag als 's nachts, en daarnaast zoveel mogelijk nieuwe installaties plaatsen.
Het nieuwe nationale parket zal de bestaande 14 lokale parketten en het federale parket vervoegen. Deze nieuwe juridische machine zal bestaan uit 3 magistraten (een tweetalige procureur en een Nederlandstalige en Franstalige assistent), bijgestaan door een 40-tal medewerkers.
Tolerantiemarge verdwijnt, technische marge blijft
Over het algemeen hanteren de magistraten vandaag, in de eerste plaats om de administratie overzichtelijk te houden, een zekere tolerantiemarge alvorens overtreders te beboeten, of de overtreding nu is vastgesteld door een vaste of mobiele radar, dan wel een trajectcontrole. Deze marge verdwijnt nog voor het einde van het jaar. Op de snelweg zal je dan beboet worden vanaf een gecorrigeerde snelheid van 121 km/u.
Die correctie blijft wel bestaan. Het gaat hier om de technische foutenmarge die gehanteerd wordt bij de meting van de snelheid. Deze theoretische marge is vastgelegd op 6% of 6 km/u.
Wanneer je bijvoorbeeld tegen 98 km/u geflitst wordt op een weg waar je 90 mag, dan houdt men bij de sanctie rekening met de gecorrigeerde snelheid. In dit geval worden er 6 eenheden van af getrokken en is het resultaat dus 92 km/u. Vandaag ziet men deze kleine overtreding dus nog door de vingers, maar vanaf eind 2021 zal je in dit geval een proces-verbaal ontvangen voor deze overtreding van 2 km/u, waarvoor een boete van 53 euro geldt.
>>> Zie ook - Overzichtstabel van snelheidsbeperkingen in Europa
UPDATE 23/12/2021
Het is nu officieel: de Kamer heeft het wetsvoorstel van minister Vincent Van Quickenborne voor de oprichting van een "centraal parket voor verkeersveiligheid" aangenomen. Dat zal vanaf 2022 operationeel zijn en dus bestaan uit 3 magistraten: een tweetalige officier van justitie, een Franstalige en een Nederlandstalige assistent, die bijgestaan worden door een veertigtal personeelsleden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!