Te veel berusten in een actieve snelheidsregelaar en spoorassistent kan tot ongevallen leiden. Dat is min of meer de conclusie die we kunnen trekken uit een studie van het Centre d’Investigations Neurocognitives et Neurophysiologiques (Ci2N, het “centrum voor neurocognitief en neurofysiologisch onderzoek”) van de universiteit van Straatsburg en van het CNRS. De studie is gepubliceerd door de Franse stichtingen Vinci Autoroutes en MAIF. 60 vrijwilligers moesten op een simulator een snelwegtraject afleggen van 53 kilometer. Ze werden onderweg geconfronteerd met twee incidenten: een vrachtwagen die plots uitwijkt voor wegenwerken en een waarschuwing dat de systemen worden uitgeschakeld in het midden van een bocht.
Het parcours
De 60 testrijders werden onderverdeeld in drie leeftijdsgroepen van 20 personen. Ze moesten vertrekken op een snelwegparking en 10 kilometer lang zonder rijhulpsystemen rijden. Vervolgens moesten ze de actieve snelheidsregelaar en spoorassistent inschakelen om in de semi-autonome modus te blijven (waarbij ze soms de handen van het stuur haalden). Bij kilometerpaal 23, bij een snelheid van 110 km/h, liet de software (zonder dat de testers daar op voorhand van wisten) een vrachtwagen bruusk uitwijken voor een mobiele werkplaats. Bij kilometer 43, in een bocht aan 130 km/h, gaf de auto eerst een visuele en dan een auditieve waarschuwing dat de systemen werden uitgeschakeld en dat de bestuurder de controle moest overnemen.
Lange reactietijd
Uit de oefening is gebleken dat de reactietijd voor de uitwijkende vrachtwagen op gemiddeld 2,2 seconden lag, tegenover 1 à 1,5 seconde wanneer hetzelfde scenario zich voordeed met een bestuurder die zelf rijdt. 35 procent van de bestuurders heeft minstens één kegel geraakt. 10 procent knalde tegen de werfwagen. 27 procent had zelfs de (slechte) reactie om het stuur naar rechts te rukken. Wanneer de auto plots vroeg om de besturing over te nemen bij kilometer 43, lag de reactietijd op 4,5 seconden. Bij 130 km/h wordt op die tijd 160 meter afgelegd. De hogere leeftijdsgroep had zelfs 6 seconden (217 meter) nodig. De auto week daarbij gemiddeld 1,25 meter af van het juiste traject.
Indommelen
De studie toonde verder aan dat mensen sneller indommelen in een auto met rij-ondersteuning, vooral wanneer ze alleen in de auto zitten zonder een passagier die hen aanspreekt (gesimuleerd door een reeks vragen die tijdens de rit werden gesteld). De overstap van de automatische piloot naar zelf rijden verliep vaak moeilijk of zelfs gevaarlijk, met te trage en soms onaangepaste reacties. Dat toont aan dat het belangrijk is om waakzaam te blijven wanneer de actieve snelheidsregelaar en spoorassistent geactiveerd zijn. Je mag er dus niet van uitgaan dat de auto een volledige automatische piloot heeft. De bestuurder moet waakzaam blijven, de handen op het stuur houden en de voet in de buurt van de pedalen. Als je die namelijk te ver van de pedalen laat rusten, zou je bij noodsituaties de rem en het gaspedaal kunnen verwarren.
Bekijk hier een (Franstalige) bespreking van het onderzoek:
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!