Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / SUV’s hebben veiligheidsprobleem volgens Zwitserse Touringclub

Geschreven door Olivier Duquesne op 03-10-2017

De TCS (Zwitserse Touringclub) heeft grote vraagtekens bij het vermeende ‘goede zicht’ dat je vanuit een SUV hebt. Uit tests blijkt dat deze auto’s grote dode hoeken hebben voor de ruimte vlakbij het koetswerk.

Als je kijkt naar de tests van de TCS (Zwitserse Touringclub) rond het perifere zicht op de ruimte vlakbij de auto, bestel je bij de aankoop van een SUV best meteen een achteruitrijcamera of zelfs een 360 graden-camera. Uit de test blijkt namelijk dat SUV’s het zicht blokkeren op wat er voor en achter de auto gebeurt. Het probleem zit hem vooral rond de achterruit, al zou ook het zicht naar voren slecht zijn. In de andere voertuigcategorieën zijn de resultaten uiteenlopender. Maar stadsauto’s doen het toch opvallend beter.

Kegel van 50 centimeter

De testers van de TCS hebben 69 automodellen uit 2012 tot 2017 (waaronder 21 SUV’s) op hun zicht rondom en parkeergemak getest. De proef meet vanaf wanneer een kegel van 50 centimeter zichtbaar wordt van op de bestuurdersstoel, zowel voor- als achteraan, zonder achteruitrijcamera. SUV’s scoren daarbij gemiddeld 59 procent, tegenover 74 procent voor stadsauto’s, die het best uit deze test komen. Eenvolumers en grote berlines halen 63 procent, breaks 69 procent en compacte berlines 64 procent. Bij de auto’s met het allerslechtste zicht zitten weliswaar geen SUV’s, maar ze zitten wel allemaal in het onderste deel van het scoreblad.

De goede en de slechte leerlingen

De drie beste auto’s in de test voor het zicht naar voren zijn de Opel Adam, met 2,66 meter, voor de Renault Twingo (2,80 meter) en de Smart Fortwo (2,83 meter). De drie slechtste scores gaan naar de Volvo V90 (5,64 meter), de Peugeot 5008 (5,10 meter) en de Lexus NX 300h (4,60 meter). Voor het zicht naar achteren zijn de verschillen enorm. Zo zitten de beste drie onder de 5 meter terwijl de slechtste gemakkelijk over de 15 meter gaan. Het beste zicht naar achteren geniet je in de Smart Fortwo (3,44 meter), de Toyota Aygo (4,90 meter) en de Opel Adam (5,07 meter). De slechtste leerlingen op dit vlak zijn de Jaguar XE (liefst 20 meter), de Fiat Tipo (17,97 meter) en de Alfa Romeo Giulia (16,32 meter).

Parkeergemak en sterren

De eindscore voor elk model (op basis van een aantal sterren) houdt ook rekening met het parkeergemak van een auto met parkeerassistent. De kampioen op dit laatste vlak is volgens TCS de Citroën C4 Picasso. Voor de totaalscore haalt slechts één auto 5 sterren op 5: de Smart Fortwo. Onder de auto’s met 4 sterren zitten slechts 3 SUV’s: de Infiniti Q30, de Peugeot 2008 en de Suzuki SX4 S-Cross. Onder de eenvolumers krijgen de Citroën C4 Picasso en Nissan Note elk 4 sterren. Ook bij de stadsauto’s, de breaks en de compacte berlines zijn er hoofdzakelijk scores van 3 tot 4 sterren uitgedeeld. Voor de scores per model moet je naar de site van TCS surfen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten