Zonder nog maar rekening te houden met de bandendruk - aangezien de controle werd uitgevoerd bij afwezigheid van de bestuurder - is de studie die Federauto (de Belgische vereniging voor de autohandel en -reparatie) in augustus jongstleden uitvoerde over de staat van banden, niet bepaald geruststellend. De visuele controle (beschadiging, afmetingen, loopvlak, profieldiepte, enzovoort) van de banden van 1.000 toevallig gekozen voertuigen (personenwagens en SUV's) heeft aangetoond dat 31 procent van de auto's een probleem heeft aan minstens één band. Wat na extrapolatie zou neerkomen op 1,7 miljoen exemplaren van het totale Belgische wagenpark. Voor bijna één auto op vijf gaat het om reële veiligheidsproblemen. De band <http://www.moniteurautomobile.be/article/entretien/les-pneus-11724.htm> is immers een essentieel element voor de veiligheid, zoniet het belangrijkste.
Zo had 7 procent van de auto's een profieldiepte van minder dan 1,6 millimeter, de wettelijke norm. 9,7 procent van de auto's heeft zo dringend nieuwe banden nodig dat het niet meer aan te raden is er nog mee te rijden. De controleurs merkten ook op dat 14 procent van de auto's rijdt met banden van meer dan vijf jaar oud, dat 5,2 procent van de auto's rijdt met twee verschillende afmetingen op eenzelfde as (wat verboden is) en dat 4,1 procent zelfs twee verschillende merken op eenzelfde as heeft. Alarmerende vaststellingen met de winter in het vooruitzicht. Gelukkig lijkt een ander deel van de automobilisten zich meer te bekommeren om zijn banden: de vraag naar winterbanden neemt namelijk jaar na jaar toe.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!