De Europese richtlijn 2014/45 en het reglement van 2019 over de evaluatie van lichtsignalisatie hebben een nieuw kader gecreëerd voor de technische keuring. Zo zullen gebreken aan de verlichting die voordien enkel aanleiding gaven tot een waarschuwing of een opmerking, voortaan worden afgestraft met een rode kaart. De Europese regel wordt sinds maart 2019 al toegepast in Wallonië en sinds januari 2021 in Brussel. In Vlaanderen liep sinds 1 december 2019 een overgangsperiode, die omwille van de coronacrisis werd verlengd van 30 november 2020 tot 30 september 2021.
Voortaan zul je een rode kaart met een geldigheidsduur van twee weken krijgen voor de volgende problemen:
- Niet-werkende lampjes of waarschuwingsknipperlichten die niet goed werken
- Slecht afgestelde dimlichten
- Niet-werkende hoogteregeling
- De verklikker van de grootlichtkoplampen of de mistachterlichten werkt niet op het dashboard
- De kentekenplaatverlichting is defect of niet goed bevestigd
- Gebreken aan werking, de staat en de bevestiging van de lichten.
Waar je ook naar de keuring gaat, denk er dus aan de verlichting van de je auto goed te controleren vooraleer je ermee naar de technische keuring gaat.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!