In zijn jaarlijkse PIN-rapport verzamelt het ETSC (Europese Raad voor Veilig Transport) de statistieken van ongevallen waarbij slechts één voertuig betrokken is. Dat betekent dat ze tegen een obstakel of een dier zijn gebotst, dat de bestuurder de controle over zijn voertuig is verloren of dat de auto van de weg is gegaan zonder dat er een andere wagen betrokken was. Dergelijke ongevallen gebeuren vooral op plattelandswegen (60 procent van de gevallen) en zijn doorgaans zwaar, met een mortaliteitscijfer van 41 procent. In de 24 Europese landen verloren op tien jaar tijd 94.800 mensen het leven als gevolg van een ongeval met één enkel voertuig (SVC).
België aan de staart van het klassement
Proportioneel gezien zijn deze SVC’s goed voor 30 procent van de verkeersdoden in Europa, een situatie die al stabiel is sinds 2006. De slechtste leerling is Griekenland, waar bij 42 procent van alle dodelijke ongevallen slechts één voertuig betrokken is. Daarna komen Luxemburg en Cyprus (41 procent), gevolgd door België (38 procent) en dan Noorwegen en Frankrijk (elk 36 procent). De beste leerlingen zijn Portugal (24 procent), Roemenië (23 procent), het Verenigd Koninkrijk (22 procent) en Hongarije (20 procent) en op nummer één staat een land dat vreemd genoeg als een Europees land wordt gezien: Israël (15 procent).
25 doden per miljoen inwoners
Verder onderscheidt België zich ook negatief door het aantal SVC-ongevallen per miljoen inwoners gezien het aantal ongevallen per jaar. Met 25 doden per miljoen inwoners hinkt ons land ver achter op het Europese gemiddelde van 15,5. Slechts 4 landen doen nog slechter: Griekenland (34 procent), Litouwen (30 procent), het Groothertogdom Luxemburg (28 procent) en Croatië (26 procent).
Oorzaken
De studie meldt dat er geen pan-Europees onderzoek is gevoerd naar de belangrijkste oorzaken van een SVC. Maar verschillende nationale onderzoeken geven aan dat die vooral te wijten zijn aan het volgende gedrag:
- Afgeleid zijn
- Rijden onder invloed (van alcohol of drugs)
- Vermoeidheid
- Snelheid
Andere oorzaken die in veel studies bovenkomen zijn een gebrek aan ervaring aan het stuur, zelfmoord(pogingen), verlies van de controle, botsen op een borduur, slechte weginfrastructuur, weersomstandigheden en technische problemen.
Leeftijd
Jonge bestuurders raken vaker betrokken bij een SVC-ongeval met dodelijke afloop. Zo zijn 18- tot 24-jarigen in Europa twee keer zo vaak bij zo’n ongeluk betrokken (39 per miljoen inwoners) dan de 25- tot 49-jarigen (19). In België komen we op 58 doden per miljoen onder 18- tot 24-jarigen tegenover 31 voor de oudere groep. Tot slot is het nog belangrijk om aan te stippen dat de mortaliteit in oudere auto’s veel hoger is. Zo ligt die op 36 procent voor voertuigen ouder dan 13 jaar.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!