Het Zweedse autotijdschrift Vi Bilägare wilde weten of aanraakschermen ergonomischer zijn dan knoppen. De infotainment- en instellingssystemen in de auto's van vandaag bieden meer functies en aanpassingsmogelijkheden dan 15 jaar geleden, dat is zeker. Maar zijn er niet té veel instellingen die klikken of knijpen vereisen? Om daar achter te komen, hebben onze collega's een Volvo V70 uit 2005 op de proef gesteld tegen elf moderne modellen.
Onverwachte winnaar of niet?
De testers in deze originele vergelijking, uitgevoerd op een vliegveld, moesten een reeks handelingen uitvoeren: de verwarmde stoelen activeren, de temperatuur aan boord met twee graden verhogen, de voorruitontdooier activeren, de radio wijzigen, de boordcomputer resetten en het instrumentenpaneel dimmen. Elke bestuurder had de tijd om de auto's en hun infotainmentsystemen te leren kennen voordat de test begon. Dit alles was natuurlijk getimed. En de winnaar is... de Volvo V70 met een gemiddelde tijd van 10 seconden!
Tot 45 seconden
Moderne auto's lopen ver achter. Misschien een open deur, maar gedurende deze tijd halen de bestuurders hun ogen vaak van de weg. De MG Marvel R, slechtste in deze test, legde 1.372 meter af bij 110 km/u voordat de schermbewerkingen voorbij waren. Dat is meer dan vier keer de afstand die door de oude Volvo V70 werd afgelegd (306 meter).
- Volvo V70: 10 sec
- Dacia Sandero: 13,5 sec
- Volvo C40: 13.7 sec
- Subaru Outback: 19.4 sec
- Mercedes GLB: 20.2 sec
- Tesla Model S: 23,5 sec
- Nissan Qashqai: 25,1 sec
- Volkswagen ID.3: 25.7 sec
- Hyundai Ioniq 5: 26,7 sec
- Seat Leon: 29,3 sec
- BMW iX: 30,4 sec
- MG Marvel R: 44.9 sec
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!