Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Aanraakschermen versus ouderwetse toetsen: wie wint?

Geschreven door Olivier Duquesne op 22-08-2022

Een Zweeds tijdschrift wilde de ergonomie van moderne touchscreens in auto's vergelijken met die van een ouderwetse middenconsole met knoppen, héél veel knoppen. Was vroeger alles beter?

Het Zweedse autotijdschrift Vi Bilägare wilde weten of aanraakschermen ergonomischer zijn dan knoppen. De infotainment- en instellingssystemen in de auto's van vandaag bieden meer functies en aanpassingsmogelijkheden dan 15 jaar geleden, dat is zeker. Maar zijn er niet té veel instellingen die klikken of knijpen vereisen? Om daar achter te komen, hebben onze collega's een Volvo V70 uit 2005 op de proef gesteld tegen elf moderne modellen.

Onverwachte winnaar of niet?

De testers in deze originele vergelijking, uitgevoerd op een vliegveld, moesten een reeks handelingen uitvoeren: de verwarmde stoelen activeren, de temperatuur aan boord met twee graden verhogen, de voorruitontdooier activeren, de radio wijzigen, de boordcomputer resetten en het instrumentenpaneel dimmen. Elke bestuurder had de tijd om de auto's en hun infotainmentsystemen te leren kennen voordat de test begon. Dit alles was natuurlijk getimed. En de winnaar is... de Volvo V70 met een gemiddelde tijd van 10 seconden!

Tot 45 seconden

Moderne auto's lopen ver achter. Misschien een open deur, maar gedurende deze tijd halen de bestuurders hun ogen vaak van de weg. De MG Marvel R, slechtste in deze test, legde 1.372 meter af bij 110 km/u voordat de schermbewerkingen voorbij waren. Dat is meer dan vier keer de afstand die door de oude Volvo V70 werd afgelegd (306 meter).

  1. Volvo V70: 10 sec
  2. Dacia Sandero: 13,5 sec
  3. Volvo C40: 13.7 sec
  4. Subaru Outback: 19.4 sec
  5. Mercedes GLB: 20.2 sec
  6. Tesla Model S: 23,5 sec
  7. Nissan Qashqai: 25,1 sec
  8. Volkswagen ID.3: 25.7 sec
  9. Hyundai Ioniq 5: 26,7 sec
  10. Seat Leon: 29,3 sec
  11. BMW iX: 30,4 sec
  12. MG Marvel R: 44.9 sec
Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten