Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / Toyota Prius als optie leverbaar 'met geluid'

Geschreven door Olivier Duquesne op 26-08-2010

Wegens het hoge aantal hybride auto's in Japan en het grotere gevaar voor botsingen met voetgangers, biedt Toyota in Japan de Prius vanaf nu aan met de optie 'geluid'.

Een hybride auto zoals de Prius kan zonder probleem een snelheid van 45 km/h halen in elektrische modus. Maar onder 25 km/h verplaatsen ze zich hierdoor zonder enig geluid te produceren, wat voetgangers en fietsers kan verrassen. Er gebeurden al ongevallen en verenigingen voor blinden en slechtzienden hebben al aangegeven dat ze bezorgd zijn over het risico dat samengaat met de stille hybrides. Toyota heeft daarom beslist niet te wachten op de Japanse overheidsreglementering die nog in een studiefase zit. Het merk lanceert vanaf 30 augustus een geluidssignaal als optie. Voor het ogenblik wordt die enkel aangeboden in Japan.

Het apparaat is verkrijgbaar voor 12.600 yen (ongeveer 167 euro) en produceert een geluid dat samen met de snelheid oploopt (van 1 tot 25 km/h) tot maximal 55 dB. Linksvoor aan de auto is een luidspreker geplaatst. Die kan worden uitgezet via een knop in het interieur. Boven 25 km/h zijn de rolgeluiden van de banden duidelijk genoeg hoorbaar en wordt het systeem dus overbodig. Op deze link vind je een demonstratievideo (met Japanse commentaar, maar de clip is eenvoudig te begrijpen).

De stilte van hybride voertuigen is niet alleen in Japan een discussiepunt, maar ook in de Verenigde Staten en bij de Europese Commissie. De komst van elektrische auto's kan het probleem nog versterken. Het gevaar van een aanrijding met voetgangers is bovendien groter in kleine straten en in de zone 30, waar de voertuigen zo goed als geruisloos worden en zo zwakke weggebruikers kunnen verrassen. Alle constructeurs zijn zich van dit nieuwe risico bewust, dus we mogen dit soort 'geluidshulp' binnen afzienbare tijd verwachten bovenop radarsensoren en automatische remsystemen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten