Tussen 24 en 29 december 2016 toonde een test met trajectcontrole (zonder verbalisering) dat 2 auto’s op 3 te snel rijden, dus harder dan 50 km/h, in de Leopold II-tunnel. Toegegeven, de metingen vonden plaats tijdens de schoolvakantie en tussen de eindejaarsfeesten. Gewoonlijk is het erg druk in de tunnel, met files van ’s morgens tot ’s avonds. Toch zouden automobilisten buiten de drukke periodes geneigd zijn om de snelheidsbeperking te vergeten. Daarom wil Staatssecretaris voor verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V) de politie vanaf de lente laten verbaliseren. Daarmee zou dan de eerste trajectcontrole van Brussel een feit zijn.
In het hele land
Dergelijke systemen met nummerplaatherkenning lijken te veralgemenen. Zo wil Vlaanderen tegen 2018 liefst 240 camera’s installeren op snelwegen om quasi het hele snelwegennet te dekken. Het doel is dat zowat elke kilometer van het netwerk zou worden gedekt door trajectcontroles. Wallonië wil ook een dergelijke installatie plaatsen. Er staan daar 150 camera’s in de planning. Daarmee zouden de drukste snelwegstukken van het zuiden van het land kunnen worden gedekt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!