Het dodental op de Europese wegen is de laatste jaren blijven dalen, zo ging het van 54.300 in 2001 naar 25.900 in 2014. Die daling (met 53 procent!) van het aantal slachtoffers is meer bepaald te danken aan de evolutie van de veiligheid van de auto’s. Europa legt nu al tal van veiligheidssystemen voor nieuwe auto’s op. Dan hebben we het over airbags of de ESP, die inmiddels ook verplicht is. En in maart 2018 zal het noodoproepsysteem (e-call) eveneens verplicht worden op nieuw verkochte wagens op ons continent. Maar de Europese Commissie wil verder gaan. In een preliminair rapport stelt ze voor om een tiental bijkomende veiligheidssystemen (actief of passief) op te leggen.
Welke uitrustingen?
Europa stelt voor om de automatische noodrem, de adaptieve snelheidsregelaar, de spoorassistent, de vermoeidheidsdetector, de noodremweergave (knipperende stoplichten), de gordelverklikker voor alle passagiers, het registreren van gegevens bij een botsing en de bandendrukspanningscontrole te verplichten. De Commissie wil ook voetgangers- en fietsersdetectie die gelinkt zijn aan de automatische noodremsystemen introduceren, maar ook de bescherming van het hoofd van voetgangers bij een botsing op de stijlen van de voorruit en op de voorruit zelf, alsook de detectie van personen die zich achter het voertuig begeven. Kortom, Europa zou alle laatste nieuwe veiligheidstechnologieën verplicht willen maken...
Maar de voorstellen zullen onderworpen worden aan een kosten-batenanalyse en voorgelegd worden aan verschillende spelers van de markt, waaronder de autoconstructeurs. Wordt dus vervolgd...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!