Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / A54 is dodelijkste snelweg van het land

Geschreven door Olivier Duquesne op 24-10-2017

Vias heeft een studie gemaakt naar de ongevallen op onze snelwegen. Daaruit blijkt dat die van Henegouwen, met vooral de A54, en Vlaams-Brabant het meeste slachtoffers eisen. Die van Limurg en Luxemburg zijn het veiligst.

De snelweg met het hoogste aantal dodelijke ongevallen van ons land is de A54 tussen Nijvel en Charleroi. Tussen 2009 en 2015 vielen er 81 doden per 100 kilometer*. Op dit moment wordt deze snelweg heraangelegd om de infrastructuur te verbeteren, maar op vrijdag 20 oktober viel er nog een verkeersdode. Vias Instituut, dat de resultaten van de studie heeft gepubliceerd, wijst trouwens op de bedroevende resultaten voor heel Henegouwen (52 doden per 100 kilometer). Maar de meest gevaarlijke snelwegen liggen in Vlaams-Brabant (53 doden per 100 kilometer). Limburg (31 doden per 100 kilometer) en Luxemburg (30 doden per 100 kilometer) zijn dan weer de provincies met de minste dodelijke snelwegongevallen.

Verkeerswisselaars, invoegstroken en werken

De gevaarlijkste stukken op een snelweg zijn niet geheel verrassend de op- en afritten en wegenwerken. Deze werven vormen een belangrijke bron van gevaar, want 1 op 8 snelwegdoden (13 procent) valt op een stuk waar wordt gewerkt. Vias vindt het vooral zorgwekkend dat dit cijfer is verdrievoudigd sinds 2009 (4 procent). Invoegstroken waar voertuigen regelmatig van rijstrook moeten wisselen of remmen vergen ook extra waakzaamheid. Daar vindt 1 op de 10 (10 procent) dodelijke ongevallen plaats. In totaal heeft bijna 1 dodelijk ongeval op 3 (30 procent) plaats op een plek waar op de snelweg wordt in- of uitgevoegd. 5 procent daarvan gebeurde op een verkeerswisselaar.

60 procent zonder gordel

Een andere vaststelling van deze studie over 7 jaar (2009 tot 2015) is bijzonder onrustwekkend: 60 procent van de snelwegdoden droeg geen veiligheidsgordel. Dat betekent dus dat de sterftegraad op de snelweg veel lager zou liggen als iedereen in de auto zijn gordel correct zou dragen. Ook onaangepaste snelheid is een factor, vooral dan in wegenwerken en bij het naderen van files. 19 procent van de mensen die omkwamen op de snelweg, zat in een stilstaande auto die langs achteren werd aangereden. Daarom is het belangrijk om steeds je spiegels in de gaten te houden en een uitweg te zoeken wanneer je in de staart van een file staat. Vias dringt daarom aan om een extra inspanning te leveren voor de infrastructuur door dynamische verkeersborden te plaatsen om de snelheid beter af te remmen bij het naderen van een file.

Weer en duisternis

Ook het weer speelt vaak een rol. In België regent het gemiddeld 6 procent van de tijd, maar 12 procent van de dodelijke ongevallen vond plaats bij regen. Vias besluit daaruit dat rijden in de regen dubbel zo gevaarlijk is. Ook de nacht is een gevaarlijk moment. 29 procent van de dodelijke snelwegongevallen vond ’s nachts plaats op een nochtans verlichte snelweg en 17 procent op een onverlicht stuk. Vias geeft echter niet de verhouding tussen het aantal verlichte en onverlichte kilometers snelweg in ons land. Ongetwijfeld omdat die soms wordt uitgeschakeld, zodat deze variabele moeilijk kan worden ingeschat.

Andere cijfers zijn beschikbaar in de samenvatting van de studie van Vias.

*Herleid naar 100 kilometer om snelwegen onderling te kunnen vergelijken, want de A54 is slechts 23,5 kilometer lang.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten