Vias heeft de cijfers over het aantal ongevallen en slachtoffers op de weg in 2020 gepubliceerd. Geen verrassing, de lockdowns, het telewerken en de avondklok hebben een gunstig effect gehad in dit opzicht, vooral in maart, april en november. De verminderde verplaatsingen en het rustigere verkeer hebben het aantal letselongevallen met 20% doen dalen. De federale politie heeft er 29.945 vastgesteld, een daling van 19,9% tegenover 2019. In concrete cijfers zijn dat 7.438 minder letselongevallen!
Het totale aantal slachtoffers (gewonden en doden) vermindert nog meer: -22,5%. Dat zijn echter nog steeds 36.750 slachtoffers, waarvan 484 ter plaatse overleed. Het aantal doden op de Belgische wegen is hoe dan ook gedaald met 21,7% tegenover 2019.
Doelen niet behaald
Alle regio's hebben deze daling meegemaakt qua aantal doden. In Brussel waren het er 14 in 2020 tegenover 19 in 2019. Vlaanderen heeft er 247 geteld in 2020 tegenover 304 in 2019. En in Wallonie kunnen we ook spreken van een flinke daling: 223 slachtoffers in 2020 tegenover 295 in 2019. Toch zijn er twee provincies die met een stijging te maken hebben gehad: Waals-Brabant (19 vs 18) en Oost-Vlaanderen (67 vs 66).
Daarnaast viel er een groter deel van de dodelijke slachtoffers op de snelwegen in 2020: 42 doden tegenover een gemiddelde van 32 de afgelopen jaren. Het minder drukke verkeer zou sommigen hebben aangezet om hun snelheid nog verder op te drijven, zegt Vias. Bovendien zegt de organisatie, hoewel het blij is met deze cijfers, dat het doel om het aantal sterfgevallen met 50% te verminderen tussen 2010 en 2020 niet is gehaald. De cijfers tonen een daling van 40% aan.
Fietsers
Nog een slecht punt dat door Vias wordt uitgelicht: de spectaculaire stijging van het aantal ongevallen en slachtoffers bij de fietsers in de drie gewesten, voor een totaal van 1.115 letselongevallen in ons land afgelopen jaar. Met name het aantal oudere slachtoffers dat op een elektrische fiets rijdt, neemt sterk toe. De toename van het aantal ongevallen wordt ook verklaard door het stijgende aantal tweewielers, vooral in Wallonië. Maar hoewel het aantal doden toenam in Vlaanderen (71 vs 68), daalde het met de helft in Wallonië (11 vs 21). In Brussel is er geen enkele fietser overleden in 2020, hoewel de algemene zone 30 toen nog niet gold...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!