Aanvankelijk was het dragen van de veiligheidsgordel een vrije keuze, maar al in 1975 werd het verplicht voor de voorste inzittenden van een auto. Daarna was het wachten tot 1991 alvorens het ook achterin vereist werd. Het heeft even geduurd voor deze gewoonte bij iedereen doordrong, en ook vandaag nog respecteert niet iedereen deze regel. Terecht?
>>> Lees ook – Verkeersveiligheid: 20% minder ongevallen in 2020
Een klik die je leven kan redden
Hoewel sommige beweren dat in sommige gevallen de gordeldracht de gevolgen van een ongeval net kan verergeren, geldt dat slechts in de grote minderheid van de gevallen, vergeleken met de talloze levens die reeds gered zijn door dit accessoire. De veiligheidsgordel werd voor het eerst getoond in een productieauto op donderdag 13 augustus door Volvo, pionier op vlak van verkeersveiligheid.
Het klopt dat de gordel geen absolute garantie biedt op overleven, maar hij voorkomt in ongeveer 50% van de ongevallen op de weg wel zware blessures of zelfs overlijden. Onder andere door de komst van gordelspanners, die het draagcomfort verhogen, is de hinder in de loop der jaren ook fors gereduceerd.
Meer dan 95% van de voorste en 90% van de achterste inzittenden heeft deze gewoonte inmiddels aangenomen. De invloed van de bestuurder daarop is groot, want in liefst 95% van de gevallen waarin die zijn gordel vastklikt, doen ook de andere inzittenden dat.
Van 80 kilo tot 1 ton
Om het nut van een gordel beter te begrijpen, volstaat het om te weten dat bij een schok van 50 km/u het gewicht van een persoon van 80 kilo vermeerderd wordt tot 1 ton. Met je armen of benen kan je jezelf dan niet meer tegenhouden, de impact is vergelijkbaar met een val van 3 verdiepingen hoog.
De driepuntsgordel heeft de capaciteit om een impact van 2 tot 2,5 ton tegen te houden, waardoor die in principe het lichaam dus goed op zijn plaats kan houden.
Niettemin werkt de veiligheidsgordel pas echt goed wanneer hij gecombineerd wordt met andere beschermingsmiddelen die pas efficiënt zijn wanneer de inzittende niet weggekatapulteerd wordt, zoals airbags en anti-whiplashhoofdsteunen.
Het aantal overlijdens na een ongeval blijft echter hoog, ook al is het fors omlaag gegaan de afgelopen 3 decennia
Een dure vergetelheid
Het niet dragen van je veiligheidsgordel wordt beboet als een overtreding van de 2e graad en kost je 116 euro, met onmiddellijke inning.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!