Om de inflatie en de gevolgen van de crisis te beperken, heeft een groep deskundigen een rapport aan de regering voorgelegd. De economen stellen onder meer een algemene verlaging van de maximumsnelheid op autosnelwegen voor. 110 km/u, 100 km/u of 90 km/u? Dat wordt niet bepaald door het rapport. Aan de kant van Vias is men terughoudender over het belang van een dergelijke maatregel. Het instituut herinnert weliswaar aan het gevaar van te hard rijden, maar wijst erop dat het nut van een dergelijke maatregel beperkt is.
Variabele snelheid
Vias had reeds de budgettaire gevolgen berekend van een snelheidsverlaging op 1000 km autosnelweg per maand. Door van 120 km/u naar 100 km/u te gaan, zou het verschil 5 liter brandstof zijn. Bij 90 km/u zou dat 8 liter zijn. Dat is respectievelijk 0,5 en 0,8 liter/100 km. Bovendien zal deze limiet waarschijnlijk zeer weinig worden nageleefd, wat voor extra spanning in het verkeer zorgt. De beste manier om het verbruik te verminderen is het verkeer te laten doorstromen. Vias pleit daarom voor een variabele signalisatie die is afgestemd op de verkeersdichtheid en de weersomstandigheden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!