Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Veiligheid / VIAS: Belgische bestuurder blijft slechte leerling

Geschreven door David Leclercq op 21-06-2019

Het Vias Institute peilt naar de gewoontes van de Belgische bestuurder en onderzoekt onze houding tegenover overdreven snelheid en het rijden onder invloed van alcohol en andere drugs.

Het VIAS Institute presenteert de resultaten van ESRA (E-Survey of Road users' Attitudes), een grootschalig onderzoek bij 35.000 mensen uit 32 landen. Een deel van die studie rapporteert over het gedrag van de Belgen achter het stuur, met de focus op risicovolle handelingen. Uit die steekproef bij zowat 2.000 respondenten blijkt dat 6 op de 10 Belgen te snel rijdt te snel in stedelijke gebieden, terwijl 30% van de chauffeurs toegeeft hun e-mails of tekstberichten te controleren tijdens het rijden. Bovendien geeft 1 op de 4 bestuurders toe dat ze de agelopen maand minstens 1 keer onder invloed van alcohol gereden hebben. Er is nog werk aan de winkel.

Alcohol

Een kwart van de chauffers blijft rijden bij alcoholintoxicatie, een cijfer waarmee België beduidend slechter scoort dan het Europese gemiddelde (25 tegenover 13%). De Belgen doen het het slechts van de 32 landen die deelnamen aan ESRA. Het verschil met de drie beste leerlingen van de klas is opmerkelijk: Hongarije (4%), Finland (4%) en Polen (6%). En het zijn niet alleen de automobilisten die dronken rondrijden: dit gedrag wordt ook waargenomen bij fietsers (28% tegenover 17% voor het Europese gemiddelde) en motorrijders (21%).

Meer controle

Dit gedrag is des te verrassender omdat de laatste 12 maanden één op de vier Belgische chauffeurs (24%) is getest op alcohol. Om u een idee te geven, het Europese gemiddelde is 18%.

Drugs

Even zorgwekkend: één op de zeven Belgen rijdt slechts één uur na het gebruik van drugs. Dit is een resultaat dat relevanter is voor jonge automobilisten. In totaal geeft 7% van de Belgische chauffeurs aan dat ze rijden na het gebruik van drugs, tegenover een Europees gemiddelde van 5%. Cannabis is de meest gebruikte drug.

Snelheid

Snelheid blijft een groot probleem: 68% van de Belgen geeft aan dat ze de afgelopen maand de limiet van de autosnelwegen hebben overschreden, terwijl het Europese gemiddelde 62% bedraagt. In stedelijke gebieden geven zes van de tien bestuurders (62%) toe dat zij de maximumsnelheid hebben overschreden, tegenover 56% in de rest van Europa.

Bellen

Uit de enquête blijkt ook dat één op de vier Belgen tijdens het rijden hun berichten controleert. Dit ligt ook boven het Europese gemiddelde (28% tegenover 24%). Opgemerkt moet echter worden dat de Belgen minder snel "gepakt" worden met een mobiele telefoon in hun handen dan hun Europese buren, waarschijnlijk door de toename van het aantal Bluetooth-systemen in auto's.

Gordels

Laten we met een positieve noot eindigen: slechts drie van de tien (30%) geeft toe dat ze zich niet hechten als ze achterin de auto zitten. We zijn veel beter dan het Europese gemiddelde (36 procent). Daarnaast geeft 14% van de Belgische chauffeurs aan dat ze de afgelopen maand hun veiligheidsgordel vergeten zijn te dragen. Ook hier zijn we betere studenten dan het Europese gemiddelde (17%).

Lees ook:

Onderzoek: Belgen bij de meest gestresseerde bestuurders van Europa

VIAS Institute: 10-stappenplan voor meer verkeersveiligheid

 

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten