De AAA, een Amerikaanse autovereniging opgericht in 1902, heeft het automatisch remmen getest om een ongeval met voetgangers te vermijden. Daarvoor heeft het verschillende scenario’s opgesteld met poppen en vier populaire berlines op de Amerikaanse markt: de Chevrolet Malibu, Honda Accord, Tesla Model 3 en Toyota Camry. En de resultaten zijn niet echt geruststellend.
’s Nachts niet effectief
- Wanneer een voetganger overdag de weg oversteekt, stoppen de auto’s die 20 mph (32 km/u) 40% van de tijd (dus botsing in 60% van de gevallen). De Toyota Camry is elke keer kunnen stoppen. De Chevrolet Malibu en Tesla Model 3 hebben daarentegen enkel vertraagd zonder nog te kunnen stoppen. Als de auto 30 mph rijdt (48 km/u), is er maar één model – de Honda Accord – die de botsing kan voorkomen, maar dat slechts 2 op de 5 keer!
- Wanneer een voetganger de weg ’s nachts oversteekt, heeft de voetgangersdetectie nooit gewerkt.
- Als twee volwassenen zich ’s nachts in de lengte van de weg verplaatsen, heeft het systeem niet gereageerd, waardoor er een botsing ontstaat.
- Als twee volwassenen zich overdag in de lengte van de weg verplaatsen, heeft het systeem maar in 20% van de gevallen een botsing kunnen voorkomen.
- Wanneer het systeem een kind tegenkomt, slaagt de detectie er maar in 11% van de gevallen in om een ongeval te voorkomen bij 20 mph, en nooit bij 30 mph.
- Wanneer een volwassene zich op de weg bevindt na een bocht naar rechts, heeft geen enkel noodremsysteem gewerkt.
Conclusie
De AAA schat in dat dit rijhulpsysteem nuttig is om de bestuurder te helpen. Ook al wordt er niet altijd een ongeval vermeden, vertraagt het systeem de auto wel genoeg om letsels te verminderen na een botsing. Het feit dat de detectie ’s nachts of bij slechte zichtbaarheid niet werkt, is echter problematisch. Want net in die gevallen zou het een grote hulp zijn voor de automobilist. Daarom pleit de vereniging voor voorzichtigheid bij bestuurders, die ook de tijd moeten nemen om de uitrusting aan boord en zijn functionaliteit te leren kennen. Moraal van het verhaal: vertrouw niet enkel op de rijhulpjes van je auto, de bestuurder blijft de baas aan boord en moet steeds waakzaam blijven.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!