Hoewel deze terugroepactie niets te maken heeft met de befaamde Takata-affaire, houdt de oorzaak van de terugroepactie die Volvo organiseert, wel verband met een mogelijk gebrek aan de airbags van bepaalde modellen. Een probleem met het ontstekings- en/of het opblaasmechanisme zou ertoe kunnen leiden dat de airbag scheurt. De terugroepactie komt er na een overlijden als gevolg van zo’n defect, en heeft betrekking op bijna een half miljoen exemplaren van de Volvo S80 en S60 die werden gebouwd van 2001 tot 2006 (S80) en van 2001 tot 2009 (S60).
Het risico is vooral dat het opblaasmechanisme van de airbags kan ontploffen, waardoor de bestuurder of andere inzittenden geraakt zouden kunnen worden door metalen deeltjes, wat kan leiden tot verwondingen of zelfs overlijden. In het geval van beide Volvo-modellen is het opblaasmechanisme geproduceerd door ZF Friedrichshafen, terwijl de assemblage van de airbags werd uitgevoerd door Autoliv.
Volgens Thomas McIntyre Schultz, woordvoerder van Volvo Car USA, vond eerder al een terugroepactie van bijna 124.000 S60- en S80-berlines plaats die werden gebouwd van 2001 tot 2003, na een ongeval in 2018 waarbij er een probleem was met het opblaasmechanisme van de airbag en waarvan Volvo halverwege 2019 op de hoogte werd gebracht.
De oplossing bestaat erin de bestuurdersairbags eenvoudigweg te vervangen door modernere exemplaren. In België is volgens de Volvo-invoerder geen enkele auto betrokken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!