Michel Niezen, de baas van het bedrijf Sirien, dat vaste flitspalen plaatste op de Waalse autosnelwegen, zou naar de Waalse en Brusselse parketten geschreven. In die brief zou hij geklaagd hebben over een te grote tolerantiemarge van de flitspalen. Volgens zijn schrijven, zo lezen we in de kranten van Sudpresse, zouden de palen veelal afgesteld zijn op 150 km/h overdag en zelfs 170 km/h ’s nachts. Soms zijn ze wat strenger, maar dat lijkt volgens Niezen eerder uitzondering dan regel. De bedoeling zou zijn om de gerechtelijke diensten niet te overbelasten, omdat die moeite zouden hebben om alle snelheidsboetes te verwerken. Niezen noemt dit een “abnormale” situatie.
Niet overal
Nog een doorn in het oog van Michel Niezen is dat de palen nooit allemaal tegelijk actief zijn, maar volgens een beurtsysteem. Volgens hem zou Wallonië met zo’n nonchalante houding er nooit in slagen om de doelstellingen met betrekking tot het aantal verkeersdoden te behalen die door Europa opgelegd werden voor 2020. Het is in dit kader wel opvallend dat Wallonië de voorbije maanden toch minder verkeersdoden liet noteren dan Vlaanderen, hoewel er in het noorden van het land veel meer camera’s staan.
Quota
Christian De Valkeneer, Procureur des Konings van Luik, verklaarde in een interview met de RTBF dat deze beschuldiging niet correct is. Hij geeft toe dat er quota gevraagd werden aan de politiezones om de werkoverlast te absorberen. Maar er werd volgens hem geen opdracht gegeven om de apparaten af te stellen op een bepaalde tolerantiemarge. De camera’s flitsen weliswaar niet vanaf de eerste kilometer boven de snelheidsbeperking, want een technische tolerantie vermindert de vastgestelde snelheid sowieso met 6 km/h of 6 procent. Overigens geldt de 150 km/h in plaats van 120 km/h enkel voor de vaste flitspalen op de autosnelweg. De mobiele controles vallen onder de verantwoordelijkheid van de vaststellende agent.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!