Eerste fact check: het kan niet zo'n kwaad de zomer te overbruggen op winterbanden. Door de zachtere compound van het rubber, die afdoende hechting garandeerd bij lage temperaturen, is er ook meer dan voldoende grip als het kwik zich terug parkeert in de behaaglijke zone van de thermometer. Het is zeker niet onveiliger, ook al dien je rekening te houden met een iets langere remweg.
Wat niet wil zeggen dat er geen nadelen zouden zijn. Winterrubber is in essentie gemaakt om onder zes graden celsius een gedegen contact met het asfalt te garanderen. Dat gebeurt middels een groter aandeel olie in de mix waardoor het rubber zachter is dan in een zomersamenstelling, terwijl het evenzeer sneller zal opwarmen bij koude.
Meten is weten
Daarin huist meteen ook het probleem van een winterband . Hoe warmer het is, hoe zachter het rubber zal worden en hoe rapper het zal slijten. Bovendien stijgt door de grotere wrijving ook het verbruik.
Dat laatste is overkomelijk, het eerste niet. Het komt er de komende maanden dan ook vooral op aan het profiel in de gaten te houden. Dreigt dat onder de 2 millimeter te zakken (het wettelijke minium is 1,6 millimeter) dan dient er alsnog een afspraak te worden gemaakt bij een bandencentrale. De meeste daarvan garanderen net daarom een minimum dienstverlening.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!