De Vlaamse keuringscentra, maar ook de Brusselse en de Waalse, hebben de apparatuur en de test voorbereid en gecontroleerd om de roet- en fijnstofemissies van dieselmotoren te meten, vooral om fraude op te sporen en uitgeschakelde roetfilters te identificeren. Dit alles zou eind 2020 of ergens in 2021 in werking hebben moeten treden. Maar Vlaanderen lijkt deze deadline te willen uitstellen. Terwijl GOCA Vlaanderen net heeft aangekondigd dat de keuringscentra in het noorden van het land "klaar zijn om de fijnstofmeters in werking te brengen in de strijd tegen de fraude op roetfilters", lijkt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) zich nog tevreden te stellen met de huidige rooktest, hoe feilbaar ook. Dat meldt de VRT.
Gewestelijke verschillen
Deze stap terug van Vlaanderen is nog niet bevestigd, al lijkt de minister nog te willen blijven hangen bij de - minder strenge - Europese verplichtingen van 2014. Er was nochtans een overeenkomst tussen de deelstaten om roet en fijnstof te beginnen meten, zonder te wachten op strengere Europese normen. Daarmee zouden we het eerste land zijn in de EU die dit meet. De Brusselse en Waalse vertegenwoordigers van de regeringen bevestigen aan de RTBF deze test wel nog uit te voeren. Vlaanderen zou dus een minder strenge keuring krijgen als dit zo doorgaat. Er zou dus een soort 'keuringstoerisme' kunnen optreden voor zij die hun roetfilter slecht hebben onderhouden of zelfs hebben losgekoppeld of verwijderd. Want ook al wordt de keuring beheerd door de gewesten, het keuringsbewijs is geldig in heel het land...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!