Zuhal Demir, Vlaams minister van Omgeving (N-VA), heeft de ambitie om de vervuilende emissies van het wegverkeer rechtstreeks te meten. Dat lezen we in haar beleidsnota van de algemene overheid. Het is de bedoeling een soort praktijktest in te voeren waarmee de overheid kan meten of de theoretische CO2-uitstoot overeenkomt met de feitelijke emissies. En dus om eventuele fraude op te sporen. Demir denkt er ook aan om auto's rechtstreeks uit te rusten met sensoren die dergelijke metingen voor hun rekening nemen. Europa vraagt immers om de minimale verontreiniging van een auto die 100.000 kilometer rijdt in kaart te brengen, data waarop ze een nieuwe CO2-wetgeving zouden baseren. Of waarmee ze de recent ingevoerde WLTP-standaard zouden optimaliseren.
Kilometerheffing
Eerder bedacht Vlaanderen zich over de kilometerheffing, vorig Vlaams Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) zocht noch vond een draagvlak voor die plannen. Nu stelt Matthias Diependaele, Vlaams minister van Financiën (N-VA) dat Vlaanderen de inkomsten van de kilometerheffing bij vrachtwagens zou gebruiken om de mobiliteit te verbeteren (naar het voorbeeld van Wallonië). Diependaele wil de kilometerheffing voor vrachtwagens omvormen tot een retributie en het vrachtverkeer naar minder drukke tijdstippen leiden. Vrachtwagens zouden in de toekomst vooral ’s nachts moeten rijden.
Bron: La Libre
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!