De economische crisis slaat hard toe. Dankzij het bijna euforische begin van het jaar zullen in 2008 alle verkooprecords sneuvelen. 2008 eindigt echter met een dieptepunt, want niet alleen België maar in heel Europa dalen de verkoopcijfers, soms zelfs buitenproportioneel. Het 87ste salon van Brussel kan dus cruciaal zijn voor vele constructeurs, want het is voor alles een echt verkoopsalon. Het autosalon wordt bij ons niet alleen bezocht om de jongste nieuwigheden en concepts te bewonderen, maar ook om van de beste aanbiedingen te kunnen profiteren en om ze te kunnen vergelijken.
Het salon van lichte bedrijfsvoertuigen, vrijetijdsvoertuigen en motoren is geopend van 17 tot 25 januari, telkens van 10 tot 18.30 uur. Op 19 januari is er een nocturne tot 22 uur. Omdat de economie er slecht voor staat, zijn de tickets goedkoper. In plaats van 12,5 euro moet deze keer slechts 10 euro worden betaald (6,25 euro voor kinderen tussen 6 en 12 jaar). Als je je ticket via het internet koopt, kost het nog iets minder (9 euro). Maar er is nog beter nieuws: in AutoGids 762 van 9 januari 2009 zit een gratis ticket voor de nocturne.
Omdat dit "kleine salon" andere regels heeft dan het "grote" autosalon, zijn de echte prestigemerken afwezig. Verwacht dus geen stand van Aston Martin, Bentley, Ferrari, Infiniti, Lamborghini, Lexus, Maserati, Porsche of Rolls-Royce. Maar ook Alfa Romeo, Cadillac, Hummer, Jaguar, Lancia en Subaru sturen hun kat, wat heel wat minder verwacht was.
Trouwe autosalonbezoekers zullen merken dat heel wat stands niet langer op dezelfde plaats te vinden zijn. Mercedes en Ford verlaten Paleis 10 en 2. De motoren gaan naar de Paleizen 1 en 3. Normaalgezien staan er enkel breaks, bestelwagens, eenvolumers, SUV's en cabrio's. Volgens de nieuwe reglementen moet namelijk minstens 75 procent van de auto's op de stand bestelwagens of breaks zijn. Maar er mogen ook enkele berlines staan, op voorwaarde dat het om "Belgische premières" gaat. Sommige invoerders maken van dit achterpoortje in de regels gebruik om toch hun hele gamma voor te stellen.
Voor Paleis 11 is buiten weer een 4x4-piste gebouwd, die enkel toegankelijk is voor soft- en offroaders die voldoen aan de Euro IV- of V-normen en een roetfilter hebben. De piste omvat twee trajecten: een zwaar parcours voor de echte 4x4's en een lichter voor de SUV's.
Er wordt dus op dit salon veel aandacht besteed aan de jongste evoluties om te voldoen aan de Euro V-normen die vanaf september van kracht worden. Ook de recentste vondsten van de constructeurs op het vlak van ergonomie, design en veiligheid worden tentoongesteld. Febiac hoopt dat deze editie zo'n 300.000 kijk- en kooplustigen zal trekken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!