Na de economische beroering van de voorbije herfst hebben de Belgen blijkbaar gewacht tot het salon om hun nieuwe auto te kopen of toch om daaromtrent informatie in te winnen. Ondanks de eerder pessimistische voorspellingen kreeg het salon immers heel wat bezoekers over de vloer, maar waren ook de commerciële resultaten erg goed. De getuigenissen van de merkvertegenwoordigers zijn unaniem: het was een goed salon. De meeste stands werden druk bezocht en het regende offertes en informatiefiches. De voorwaarden waren soms dan ook erg aantrekkelijk. Sommige merken boden echt fikse kortingen aan, hoge overnameprijzen, superuitgeruste speciale reeksen of bijzonder interessante financieringsvoorwaarden.
Zowel op de Heizel als in de showrooms van de dealers wisten de invoerders te overtuigen. De eigenlijke verkoop vindt immers traditioneel niet plaats op het salon zelf, maar je kon er voorwaarden verkrijgen die vervolgens werden doorgegeven aan de door de kandidaat-koper gekozen dealer. Sommigen kozen er echter voor om rechtstreeks de showroom binnen te stappen, zonder eerst naar het salon te gaan. Zo laten verschillende merken weten dat de verkoop, het aantal bestellingen en het aantal offertes overeenkomt met die in 2007 of 2008 (goede jaren), voor sommige zelfs op het vlak van lichte bedrijfsvoertuigen. Met andere woorden, de balans is erg positief. En aangezien de salonvoorwaarden gewoonlijk tot het eind van de maand duren, kunnen de dealers nog heel wat geïnteresseerden over de streep trekken.
De verkopers van de stands hebben ook vastgesteld dat de bezoekers meer vergeleken of meer informatie vroegen dan de vorige jaren. De voorkeur gaat meer uit naar compacte modellen of modellen met een minder krachtige motor. SUV's blijven echter populair. Bovendien wilden veel bezoekers de slag van hun leven slaan, afhankelijk van hun prioriteiten op het vlak van de prijs, de kwaliteit van de auto of de salonpacks. Dat bewijst dat het saloneffect voor de aankoop van een nieuwe wagen bij ons een diepgewortelde "traditie" is. En zelfs de merken die niet van de partij waren op de Heizel, profiteerden mee, want ook hun showrooms kregen extra (kandidaat-)kopers over de vloer. Pessimisten verwachten natuurlijk dat er na januari misschien een moeilijk 2009 zal komen. In de huidige financiële context is het immers moeilijk voorspellingen te doen. Niettemin is de positieve balans van het salon een opsteker voor de sector in België, die tot optimisme stemt. Want natuurlijk hoopt iedereen dat de cijfers voor 2009 zullen profiteren van deze uitstekende start.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!