Minder verdiepingen in het Mercedes-paleis, stands die vaak merkelijk kleiner waren dan anders, enkele merken die hun kat hadden gestuurd (Cadillac, Daihatsu, Honda, Hummer, Infiniti, Mitsubishi en Nissan), minder kleine¹ merken en Chevrolet, dat een onderkomen had gezocht in een tent: de crisis was goed voelbaar op de IAA. Nochtans waren op het salon van Frankfurt ook meer dan tachtig nieuwigheden te ontdekken, van allerlei pluimage, maar de meest in het oog springende waren ofwel supersportief of luxueus, ofwel elektrisch of hybride.
Ondanks enkele inkrimpingen hier en daar blijft de Frankfurter Messe een enorm expositieterrein. Daardoor kon BMW enkele rijdende modellen voorstellen op een binnenpiste (met behoorlijke snelheden trouwens). In de eerste plaats werd echter overal gezwaaid met CO2-uitstoten, en op veel stands waren stopcontacten te zien, aangezien haast ieder merk wel een toekomstig model of prototype voorstelde dat elektrisch wordt aangedreven.
Een ding is alvast zeker: de verkoop mag dan al fors teruggelopen zijn, de auto blijft mensen fascineren. De organisatoren hadden gehoopt op een opkomst van 750.000 bezoekers, maar volgens de eerste cijfers zouden uiteindelijk nog zowat 100.000 mensen meer zijn afgezakt naar Frankfurt. Al is dat nog altijd 150.000 bezoekers minder dan in 2007. Wie alles nog eens wil herbekijken, kan een kijkje nemen in de bijgevoegde fotogalerij, in AutoGids nummer 781 of op onze speciale pagina's.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!