10. Chrysler PT Cruiser Cabrio
Hoewel hij veel comfort bood aan vier passagiers, wist de Chrysler PT Cruiser Cabrio nauwelijks te overtuigen. In de eerste plaats omdat hij enkel verkrijgbaar was met een 2.4-benzinemotor, naar keuze atmosferisch of met turbo. Onze collega die hem destijds testte, verweet hem vooral zijn harde interieurplastics, een moeilijk toegankelijke koffer en een weinig sportief rijgedrag. De 'gewone' PT Cruiser met vast dak was wel een mooi succes (meer dan één miljoen verkochte exemplaren tussen 2000 en 2010) dankzij zijn nostalgische stijl - met bijhorende, eindeloze versnellingspook - die deed denken aan pick-ups en Amerikaanse trucks uit de jaren '40.
9. AMC Pacer
Bij zijn lancering in 1975 moest de AMC Pacer een futuristische auto zijn. Hij kreeg asymmetrische deuren, want die aan de passagierskant was tien centimeter langer om de instap naar achteren te vergemakkelijken. Maar hij viel vooral op door zijn glasoppervlak, zodanig zelfs dat hij de bijnaam aquarium kreeg. Dat maakte de auto vooral tot een heuse sauna bij zonnig weer. In Frankrijk had de auto een beetje succes omdat hij door Brigitte Bardot en Coluche werd gekocht, maar door zijn dorstige motoren werd hij vooral een commerciële flop.
8. Fiat Multipla
Zelfs de steun van Michael Schumacher in een reclamefilmpje kon er niets aan verhelpen, de Fiat Multipla (1998-2004) haalde nooit het verhoopte commerciële succes, behalve in Italië. Nochtans waren zijn eigenaars lovend over zijn moduleerbaarheid en zijn praktische kanten. Je kon er met zes man in, waarvan drie voorin zaten. In onze Gedetailleerde Wegtest van destijds waren wij vooral te spreken over zijn uitstekende zicht rondom, het rijplezier en het comfort. Maar zijn design was ongetwijfeld veel te gewaagd, want er werd veel met de auto gelachen.
7. Matra Rancho
De Matra-Simca Rancho/Talbo-Matra Rancho was een crossover voor die term bestond (1977-1983) en dus echt uniek in zijn tijd. Hij was de vrucht van mechanisch puzzelwerk want hij stond op het chassis van een Simca 1100 VF, gebruikte elementen van de Simca 1100 TI, een Simca-Chrysler-Poissy-motor van 1,4 liter, de versnellingsbak van een Simca 1307 en een nieuwe achterpartij die door Matra was ontwikkeld. Volgens zijn critici was hij een Jeep voor de operette en hij was geen vier- maar een voorwielaandrijver. Maar ondanks deze gemene steken onder water werd de moeilijk te klasseren allewegenauto een echt succes voor Matra (56.457 exemplaren).
6. Smart Roadster Coupé
De Smart Roadster Coupé is een echte vrijetijdsauto. Dit grote speelgoed, dat te koop was van 2002 tot 2007, is een kleine sportieveling met targadak dat zich in de koffer laat wegbergen. Hoewel onze collega de afwerking van het interieur destijds ondermaats noemde, vond hij het kleine autootje met zijn gerobotiseerde versnellingsbak erg verleidelijk, met een buitengewoon rijplezier. Ondanks bescheiden vermogens van 61 tot 101 pk kon hij correcte prestaties leveren dankzij een leeggewicht van slechts 820 kilo.
5. Audi A2
Het is niet omdat je je tijdsgeest voor bent, dat je vanzelf succes boekt. Dat is de moraal achter het verhaal van de Audi A2 (2000-2005). Deze kleine eenvolumer met zijn zelfdragende structuur in aluminium was destijds revolutionair. Zijn originele look kwam van de pen van onze landgenoot Luc Donckerwolke. De achterruit die in twee werd gedeeld door een spoiler was niet bepaald gunstig voor het zicht rondom, zo vond onze journalist destijds. Maar meer nog dan zijn look en zijn technologie werd het succes van de kleine Audi destijds vooral gefnuikt door zijn prijs en de optiepolitiek. Ondanks een gezond en plezierig rijgedrag en een goede moduleerbaarheid.
4. Nissan Murano CrossCabriolet
Nissan heeft een vierwielaangedreven SUV met cabriodak op de markt gebracht. Sinds 2011 kan je in de Verenigde Staten namelijk een cabrioversie bestellen van de Murano met een elektrisch dak, een auto die in 2010 met een prototype werd aangekondigd op het salon van Los Angeles. Maar vandaag beleeft hij zijn laatste dagen. In 2015 wordt hij uit de markt genomen door de veel te lage verkoopscijfers. Het idee was ietwat vreemd maar charmant op een bepaalde manier, maar binnenkort verdwijnt hij dus tussen de plooien van de automobiele geschiedenis.
3. Renault Avantime
De Renault Avantime was een memorabele flop, met slechts 8.557 verkochte exemplaren tussen 2001 en 2003. Hij leidde zelfs de doodsklok voor zijn producent Matra. Nochtans was onze journalist bij een test van een 2.2 dCi met 150 pk in 2002 bijzonder te spreken over het kilometervreterkarakter van de 'eenvolumecoupé'. De driedeurs eenvolumer bood namelijk heel wat binnenruimte, vele bergvakken en een bijzonder helder interieur. Toch kreeg hij van ons kritiek om zijn zware deuren en matige prestaties.
2. (BMW) Isetta
De Isetta is een kleine, eivormige Italiaanse auto die in 1953 werd voorgesteld op het autosalon van Turijn door Rivolta, een constructeur van ijskasten en scooters. Het idee was om een originele stadsauto te ontwikkelen voor twee volwassenen. De kleine auto met grote ramen in plexiglas werd ook buiten de landsgrenzen verkocht, vaak met een ander merklogo. Zo heette hij Velam in Frankrijk en Romi in Brazilië, maar vooral BMW bezorgde hem zijn adelbrieven. Temeer omdat de Duitse markt na de Tweede Wereldoorlog vroeg naar dit soort kleine stadsauto's zoals die van Goliath, Heinkel, Lloyd, Messerschmitt en Zündapp.
1. Ariel Atom
De Ariel Atom is een extreme auto met open koetswerk, bedacht door studenten van de Coventry University in 1996. In onze cabriospecial uit 2008 noemden we hem een echte grondraket om zijn buitengewone prestaties. Met zijn 650 kilo is hij een pluimgewicht, dat wordt voortgestuwd viercilinders of een V8 met vermogens van 245 tot 500 pk. Het zal dus geen verrassing heten dat we destijds diep onder de indruk waren van de brutale gasrespons en de machtige prestaties van de compressorversie met 300 pk.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!