10. Gillet Vertigo
Hij lijkt een beetje op een ufo op vier wielen: de Gillet Vertigo is een sportieve tweezitter die al meer dan 20 jaar lang in het Naamse Gembloux wordt gebouwd. In 1994 zette een versie met een 220 pk sterke Ford Cosworth-motor een tijd neer van 3,266 seconden voor de sprint naar 100, wat de Vertigo een vermelding in het Guinness Book of Records opleverde. Sinds 2011 is er de Vertigo.5 Spirit, met een Maserati-V8 van 4,2 liter en 420 pk.
9. Audi A1
De Audi A1 wordt sinds mei 2010 exclusief gebouwd in het Brusselse Vorst, in al zijn varianten. De driedeurs kreeg in november 2011 het gezelschap van de A1 Sportback en sinds februari van dit jaar rolt de S1 bij Audi Brussels van de band. In 2013 werden er in Vorst in totaal 120.520 exemplaren geproduceerd van de 'Belgische' Audi. En het succes houdt aan, want ook vandaag nog lopen er elke dag 500 A1's van de band.
8. Excelsior Albert 1er Carrosserie Snutsel
Wie vertrouwd is met het Belgische deel van het Brusselse Autoworld-museum, kent hem misschien: de Excelsior Albert 1er Carrosserie Snutsel, een auto uit 1927 die wordt aangedreven door een 5,3 liter grote zescilinder van 130 pk. Deze fine fleur van de toenmalige Belgische auto-industrie heeft een topsnelheid van 145 km/h, wat ronduit snel was voor die tijd.
7. Bentley Mulsanne
Zelfs de oer-Britse Bentley Mulsanne heeft een link met ons land: het ontwerp van de auto is van Belgische hand. Dirk Van Braeckel, met roots in Deinze, toverde de lijnen van deze statige coupé uit zijn tekenpen. Daarvoor was Van Braeckel ook al actief bij Audi en Skoda, waar hij onder meer verantwoordelijk was voor de Octavia-generaties uit 1996 en 2004.
6. Impéria 8 SS
We hadden hier een auto kunnen tonen van concurrent FN, maar uiteindelijk kozen we toch maar voor een Impéria: de 8 SS uit 1927. Al was het maar vanwege zijn technische hoogstandje: een motor zonder kleppen. In die tijd was deze vierdeursberline het neusje van de zalm: snel, comfortabel, spaarzaam en elegant. Alle modellen ondergingen een uitgebreide testrit op een piste die was aangelegd op het dak van de fabriek in het Luikse Nessonvaux.
5. Maserati Bellagio Fastback
Wat het Italiaanse Touring Superleggera doet in een lijst van Belgische auto's? Simpel, de hoofdontwerper bij de koetswerkbouwer is een Belg: Louis de Fabribeckers. Hij tekende voor Touring onder meer deze Maserati Bellagio Fastback, een breakversie op basis van de (vorige) Quattroporte, aangedreven door een 4.2-V8 van 395 pk. Voor zijn werk bij Touring werd onze landgenoot trouwens vorig jaar nog in de bloemetjes gezet tijdens het Concorso d'Eleganza Villa d'Este, waar hij de Design Award 2013 kreeg toegewezen.
4. BMW Z1
Ook dit is Belgisch; Luc Landuyt ontwierp voor BMW de Z1, die met zijn deuren die in het koetswerk kunnen verdwijnen, nog altijd een van de meest tot de verbeelding sprekende BMW-roadsters is. Het model, dat zijn première beleefde op het salon van Frankfurt in 1987, gaf de aanzet voor het huidige Z-gamma en is tegenwoordig een erg gegeerde youngtimer. Luc Landuyt verhuisde nadien naar Renault. Voor BMW was hij ook al bij Ford actief.
3. Minerva C20/C22
De Minerva C20/C22 was een evolutie van de TT - een in licentie gebouwd Land Rover Defender van de eerste generatie. Toen de samenwerking met de Britten in 1956 strandde, begon het bedrijf uit het Antwerpse Berchem met de bouw van een eigen 4x4. Maar Minerva beet zijn tanden stuk op de ontwikkeling van het model, dat uiteindelijk de financiële ondergang van de constructeur inluidde. Nog een slordige 20 exemplaren van de C20/C22 zagen het daglicht, daarna was het over and out.
2. Volvo Amazon
Volvo begon in 1965 met de productie van auto's in Gent, met een klepper van formaat: de Amazon. Van dat model rolden uiteindelijk 26.307 exemplaren van de band in ons land. Intussen heeft Volvo Gent al meer dan 5 miljoen auto's gebouwd en is het samen met Audi Brussels - en nog heel even Ford Genk - de laatste overblijvende autofabriek in ons land.
1. Lamborghini Gallardo
De meest succesvolle Lamborghini ooit werd getekend door een Belg: Luc Donckerwolke is de geestelijke vader van de Gallardo. Daarvoor had onze landgenoot zijn strepen al verdiend bij Audi en Skoda. Na de Gallardo vertrok Donckerwolke in 2005 naar Seat, en na een periode als rechterhand van Walter de'Silva als algemeen designverantwoordelijke van de hele VW-groep, is hij nu designhoofd bij de Britse luxedochter Bentley.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!