Een roadbook volgen volgens het bolletje-pijlsysteem geeft je weg een heel andere smaak. Het systeem is goed gekend onder copiloten van rallyrijders en liefhebbers van oldtimer- en motoruitstapjes en zet je aan tot nieuwe ontdekkingen. De gebruikelijke wegenkaart en navigatiesysteem zijn vervangen door een boekje (of een tablet of specifiek toestel) met daarop schematische aanwijzingen. Dat parcours moet je dan zeer nauwgezet volgen en ondertussen je dagteller nauw in de gaten houden.
Met twee is beter
Het is mogelijk om een roadbook op je eentje te volgen, maar dat is ingewikkeld en soms zelfs gevaarlijk. Het is beter om dat werk toe te vertrouwen aan een passagier, die dan je copiloot is. Bij het vertrek en telkens wanneer het roadbook dat aangeeft, moet je de dagteller op 0 zetten. Daarna volg je de instructies in functie van de kilometerstand en de pijlen om de juiste weg te vinden. Of beter nog: de copiloot volgt die instructies en geeft die door aan de bestuurder. “Rechtsaf over 200 meter”, en “3 kilometer rechtdoor en dan linksaf slaan”, enzovoort.
Rekbaar asfalt
De kilometerstanden van een roadbook worden doorgaans minder precies naarmate de rit verderloopt. Daar moet je op anticiperen en veranderingen van 100 tot 300 of 400 meter incalculeren tegen het einde van het parcours. Het wordt nog erger als je een punt mist waar je moest afslaan, want dan moet je terugkeren. Soms moet je zelfs een omweg maken door wegenwerken of een omleiding. Het doel is dan om te proberen de goede weg terug te vinden, het volgende passeerpunt van het roadbook op te sporen en het verschil in kilometers te berekenen, en dat verschil dan bij elk punt weer meetellen... Daarom kan het nuttig zijn om een rekenmachine bij te hebben (of die van je smartphone te openen), tenzij je een hoofdrekenwonder bent.
Niets verloren
Het gebeurt wel eens dat je verloren rijdt, vooral wanneer het wegbeeld is veranderd sinds de publicatie van het roadbook. In dat geval haal je de kaart (of het navigatiesysteem) boven om uit te vinden waar je bent en een van de plaatsen op te zoeken die op het roadbook is weergegeven. Soms is een tekening gemaakt in het boek om je te helpen om je te oriënteren. Maar het heeft vooral geen zin om te panikeren en het helpt niemand vooruit als bestuurder en copiloot ruzie gaan maken. Je doet dit uiteindelijk voor het plezier.
3 roadbooks
Als aanzet geven we jullie hier graag drie roadbooks mee. Die zijn ofwel eerder gepubliceerd in ons gratis magazine Miles, ofwel hebben ze gediend voor onze Youngtimerrally. Veel plezier...
- Een oud roadbook uit 2010 van Brussel naar Reims (met het risico dat sommige stukken niet meer bestaan).
- Het roadbook van onze Youngtimerrally uit 2014, van Waterloo over Nijvel naar Mettet.
- Het roadbook van onze Youngtimerrally uit 2015, van Waterloo over Spontin naar Francorchamps
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!