Duitsland had nog geen ‘nationaal’ automuseum en liet het aan de constructeurs over om hun collecties open te stellen voor het grote publiek. Deze leemte wordt op 23 juli 2023 opgevuld met het Nationales Automuseum, waarin de privécollectie wordt samengebracht van Friedhelm Loh, een 76-jarige miljardair-ondernemer die een dozijn bedrijven bezit met samen meer dan 12.000 werknemers. De verzamelaar koos zijn kleine stad Dietzhölztal-Ewersbach, in de buurt van Siegen, tussen Keulen en Frankfurt, om dit museum te openen op een terrein van 7.500 vierkante meter, met 150 voertuigen van 1886 tot nu.
Le Mans-bolides
“Het is de echte”, “Dit is de enige ter wereld”, “Dit is de allereerste”... De gids die ons een voorproefje van het museum gaf, maakte er een punt van op de bijzonderheden van elk uitzonderlijk model te wijzen. Vooral in de tijdelijke tentoonstellingsruimte die in dit eeuwfeestjaar is gewijd aan de 24 Uur van Le Mans, met 31 auto's die daadwerkelijk aan het evenement hebben deelgenomen of op het circuit van Le Mans hebben geracet. Er zijn Aston Martins, Audi’s, Bentleys, Bugatti's, Ferrari's, Fords, Jaguars, Mercedessen, Porsches en Saubers van alle leeftijden te zien. En niet te vergeten een Ferrari 330 P3 /412 P en een Porsche 956 Rothmans (chassis 9). Geen gele auto van een Belgisch team? Die is er wel, maar dan in een flesgroene Britse livrei. Een Jaguar C-Type uit 1933 van het team uit Francorchamps, in 1934 overgespoten door de constructeur. Maar als je goed kijkt, zie je nog een beetje geel onder de groene lak.
En dat is nog niet alles
In de ene hoek staat een Ferrari 250 Sport Vignale Berlinetta. Deze “eerste 250” uit 1952 won de beroemde Mille Miglia. Tijdens de 24 Uur van Le Mans was het resultaat minder gelukkig, met een vrij vroege uitval door een kapotte koppeling. Bezoekers kunnen ook de originele Bugatti-tankmotor uit 1937 en de Audi V6-turbodiesel uit 2011 en 2012 bewonderen. Dit zijn slechts enkele van de vele stukken die worden tentoongesteld. Net als de helmen van de coureurs, waaronder een zeer zeldzaam exemplaar van Tom Kristensen – de Deense coureur is zelf een verzamelaar en vindt het moeilijk om afstand te doen van zijn uitrusting…
Enkele aanraders
De permanente collectie is gevestigd in twee prachtige industriële gebouwen, waarvan er een nog in originele staat verkeert, en neemt de bezoeker mee doorheen de industriële en sportieve autogeschiedenis. Bezoekers kunnen echt tussen de auto's dwalen. Er is natuurlijk een bewaker aanwezig om te voorkomen dat de bolides worden aangeraakt. Maar het is wel leuk dat ze zo dichtbij en zo toegankelijk zijn. Alles is netjes gerangschikt op thema. Zo is er de galerij met legendarische auto's. We kozen er vier uit die ons deden dromen:
- De Amerikaanse Duesenberg Model J uit 1929 in het eerste gebouw werd door de Amerikaanse miljardair George Whittell Jr. besteld met een centrale koplamp en rode zijlichten. Om hard te kunnen rijden zonder politieboetes te riskeren, had hij namelijk geregeld dat hij brandweercommandant zou worden. Zijn auto maakte dus deel uit van de brandweer, met de voorgeschreven rode lichten. Hij had ook een sigarettenhouder geïnstalleerd naast de sigarettenaansteker (zeldzaam in die tijd). Op de treeplank stonden jerrycans voor olie, die echter gevuld waren met drank die verboden was tijdens de grote drooglegging. Een andere Duesenberg, Model SJ uit 1933, in het tweede gebouw is ook de moeite waard om te bekijken.
- De Franse Bucciali TAV8-32 “Flèche d'or” uit 1932 met een V12 van 4.886 cc en 180 pk van Saoutchik. Een rivaal van de Bugatti Royale, versierd met een prachtige ooievaar, een mooi voorbeeld van art deco-extravagantie. Deze auto heeft voorwielaandrijving. Er werden slechts 6 exemplaren gebouwd, waarvan er nog maar 3 over zijn.
- De enige en unieke Maybach Exelero uit 2005, de ster van Jay-Z's 'Lost One'-video, heeft recht op een ereplaats. Deze conceptsportcoupé wordt aangedreven door een 5.908cc grote V12 die 700 pk levert.
- De meest recente auto in het museum dateert van... 2023. Het is de Mercedes-AMG One, met een F1-motor uit het seizoen 2016. Deze sportieveling heeft een zescilindermotor van 1.599 cc en vier elektromotoren die samen 1.063 pk leveren.
QR-code
We kunnen nog wel even doorgaan over F1-, DTM-, rally- en Nascar-auto's. Of de Citroën 2 CV Safari 4x4, of de Ferrari 288 GTO die toebehoorde aan Albert Uderzo (de tekenaar van Asterix), of de Peugeot 408 Break van het Ferrari-team, of de F1-auto uit de jaren 60 met bijbehorende transportwagen. Er is ook de Shelby Cobra 289 met alle papieren, inclusief bonnetjes voor elke tankbeurt en elke mechanische ingreep! Dan zijn er nog de W16-motor van de Bugatti Chiron die die van de Rimac Nevera overtreft, en de versnellingsbak-motorcombinatie van de Audi Sport Quattro S1 E2 PDK. Elk voertuig, elke motor, elk model is gekoppeld aan een QR-code die kan worden gescand met de app van het museum. Die werkt alleen in het museum, nadat deze is geactiveerd met de QR-code op je ticket.
Must see
Het Nationales Automuseum The Loh Collection is echt een prachtig museum dat je eens in je leven zou moeten bezoeken, net als het Louwman-museum in Nederland, de nationale automusea in Mulhouse (Frankrijk) en Turijn (Italië), het National Motor Museum Beaulieu in het Verenigd Koninkrijk en natuurlijk Autoworld in Brussel. De managers hopen tegen 2023 40.000 bezoekers te trekken. Het museum zal echter niet elke dag open zijn.
Wanneer?
- Van woensdag tot vrijdag van 11 tot 18u
- Op zaterdag & zondag van 10.30 tot 18u
- In de winter kan de permanente tentoonstelling gesloten worden wanneer het te koud is.
Hoeveel?
- Speciale tentoonstelling “100 Years of Le Mans”: 9,50 euro
- Permanente tentoonstelling: 19 euro
- Combiticket: 25 euro
- Mogelijkheid om ter plaatse te eten (restaurants, food-truck)
Waar?
Museumsstrasse 1, 35716 Dietzhölztal, Duitsland
National Automobile Museum: Fascination on Wheels - Ferrari F1 2000 and more
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!