Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vrije tijd / Zomerspecial 2019 - Envaliratunnel

Geschreven door Olivier Duquesne op 30-08-2019

Deze zomer ontdekken we ongewone bruggen (in juli) en tunnels (in augustus) op de Europese wegen. We sluiten af met de Envaliratunnel in het Prinsdom Andorra.

De locatie

In de Pyreneeën verbindt de Envaliratunnel (Túnel de Envalira) Andorra (en de hoofdstad Andorra la Vella) met Frankrijk. Hij ligt in ‘El Pas de la Casa’ op de Frans-Andorrese grens, tussen Grau Roig en de Valiravallei. De tunnel ligt op een hoogte van 2.050 m en daarmee is hij de hoogste verkeerstunnel van Europa. Vanwege het viaduct boven de Ariège vergde de bouw van de tunnel een uitwisseling van grondgebied tussen de twee landen. De infrastructuur is gedeeltelijk geïnstalleerd in Frankrijk en vertrekt vanop een rotonde, op een steenworp afstand van de grens.

De oorsprong

Het idee van een tunnel onder de Port d'Envalira, een van de hoogste bergpassen van Europa, dateert uit de jaren zestig van de vorige eeuw. De bouw liet op zich wachten omdat het een bochtige en moeilijk toegankelijke tunnel zou zijn in de winter. De opening van de Puymorenstunnel in Frankrijk en de Caditunnel in Spanje, in de jaren negentig, deden het Vorstendom Andorra vrezen voor isolement. Het werd de facto gescheiden van de Frans-Spaanse as. Het project werd daarna dus snel realiteit. De Envaliratunnel moet de toegang tot het kleine land (en zijn winkels) vergemakkelijken. De tunnel werd op 26 september 2002 geopend.

De bouw

Het duurde slechts 3 jaar om door de berg te breken, de weg te plaveien en het viaduct aan te leggen. Het project werd uitgevoerd tussen 1999 en 2002. De bouw werd gekenmerkt door een bijzondere zorg voor het milieu. Het doel was om de natuurlijke omgeving van Envalira zo min mogelijk te verstoren. Zo werd de natuurlijke omgeving al voor het begin van de werkzaamheden gecontroleerd. Het werkgebied werd tot een minimum beperkt. De natuurlijke paden werd zo goed mogelijk bewaard gebleven en het kappen van de bomen werd strikt gecontroleerd. En de bouw van de tunnel ging bovendien gepaard met hydrozaaien, herplanten van bomen en de ontwikkeling van groene ruimten. De teams hebben zich ook ingespannen om de impact op de natuur te verminderen. De tunnel wordt tot 2052 beheerd door Globalvia (een Spaans bedrijf dat eigendom is van Caja Madrid en FCC). De bouw van de tunnel kostte ongeveer 80 miljoen euro.

De afmetingen

De Envaliratunnel is 2.879 m lang, maar de hele infrastructuur (met het viaduct en de weg) heeft een totale lengte van 3.892 m. Het is de hoogste grote verkeerstunnel van Europa. De pieken liggen tussen 2.043 en 2.052 m boven de zeespiegel. In geval van een probleem werden er evacuatieruimtes geïnstalleerd om de 250 m.

De oversteek

Gezien de hoogte is het in de winter soms noodzakelijk om sneeuwkettingen te gebruiken om de ingang te bereiken. Die moeten dan worden verwijderd op een moeilijke plek, want het gebruik ervan is verboden in de tunnel. De weg wordt echter voortdurend gecontroleerd en behandeld om de ophoping van sneeuw of ijs te voorkomen. De uitrusting van de beheerder is indrukwekkend: twee vrachtwagens, twee pick-ups, twee sneeuwploegwagens, een turbineboor met manuele variant, en twee strooiers. Het is echter niet ongebruikelijk dat de ingang tijdelijk gesloten wordt voor het verkeer vanwege de weersomstandigheden. Aan Franse zijde, waar de N22 een belangrijke as vormt, is het rijden in de winter over het algemeen mogelijk. In de zomer kan je prachtige Pyreneeënlandschappen bezichtigen als je via Frankrijk passeert. Om de tunnel te gebruiken moet je een tol betalen (6,80 euro voor een auto in 2019) bij een tolhuisje aan de westkant (bij de uitgang van Frankrijk). De tunnel heeft 1 rijstrook in elke richting, de maximumsnelheid is beperkt tot 70 km/u, zo geraak je de buis door in bijna 3 minuten. Bestuurders moeten een minimumsnelheid van 40 km/h en een afstand van 70 m in acht nemen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten