De Autobahn is in de eerste plaats een mythe van ongebreidelde vrijheid. Het is het enige wegennetwerk ter wereld waar je snelheden kan halen die doorgaans enkel op circuit mogelijk zijn. Toch moet je het zelf eens meemaken om te begrijpen dat de snelheden er weliswaar hoog zijn, maar dat daarom niet alles toegelaten is. En dat de hoge verkeersdichtheid je ambities vaak fnuikt. De Duitse politie kan bovendien niet lachen om bestuurders die de veiligheidsafstanden niet respecteren of die een tragere voorligger op een agressieve manier naar rechts proberen te dwingen. Knipperen met je grootlichten of je linker richtingaanwijzer aansteken om de weg vrij te maken moet dus worden vermeden. Het is daarentegen wel toegestaan om overdag je koplampen aan te steken om beter zichtbaar te zijn.
Onze trajecten
Om de Autobahn optimaal te ontdekken, hebben we een lijstje gemaakt met een paar sympathieke stukjes snelweg zonder snelheidsbeperking. Ga ze snel proberen voor je tol moet betalen in Duitsland...
- De E42-A60 tussen Prüm en Willicht, in de buurt van Sankt-Vith. Net na de Belgisch-Duitse grens geldt nog een snelheidsbeperking, maar na een paar kilometer wordt die opgeheven, al zijn er wel vele bochten en hellingen. Van Willicht kan je doorrijden op de A1 naar Trier alvorens je afslaat naar Luxemburg om te tanken of door te stomen naar Saarbrücken.
- Op de E40-A4 richting Aken en Keulen zijn er beperkingen bij het naderen van Aken. Maar vanaf Düren mogen de teugels los op voorwaarde dat je de A61 in Kerpen neemt en dan de A1 in Erftstadt (naar de Nürburgring).
- In het noorden van de Roervallei loopt de A31 langsheen de Nederlandse grens. Vanaf Bottrop is er 200 kilometer lang geen beperking. Opgelet echter, want er zijn maar twee baanvakken en op weekdagen rijdt er bijzonder veel vrachtverkeer.
- In voormalig Oost-Duitsland bestaan er mooie stukjes tussen Erfurt en Dresen op de A4, die vaak drie baanvakken heeft, en op de A38 tussen Kassel en Leipzig.
- Toeristische bestemmingen en snelwegen in de richting van grote steden (Berlijn, Frankfurt, Stuttgart, München, Dortmund, Keulen,...) staan vaak gelijk aan snelheidsbeperkingen en een zeer hoge verkeersdichtheid. Dat zijn dus gebieden die je beter vermijdt als je veilig wil rijden.
Opgelet voor files en werken
Op de website Autobahn Atlas vind je een gedetailleerde kaart van het hele snelwegennet met daarbij de toegelaten snelheid (Geschwindigkeitsbegrenzungen auf Autobahnen) of de gemiddelde verkeersdichtheid (Verkehrsmengenkarten). Want de grootste rem op de ongebreidelde topsnelheidservaring komt van de verkeersdichtheid, die files (Stau) veroorzaakt, en van de wegenwerken (Baustellen). De website van de ADAC kan je helpen om delicate zones te vermijden. Ook het RDS/TMC is efficiënt in Duitsland in combinatie met een navigatiesysteem dat je traject op een dynamische manier beheert.
120 km/h
35 procent van het Duitse snelwegennet heeft een permanente snelheidsbeperking en nog eens 15 procent heeft een variabele beperking die met lichtborden wordt aangegeven. Doorgaans is het dan verboden harder te rijden dan 120 km/h. Zo'n beperking wordt ingevoerd om veiligheidsredenen (hoge verkeersdichtheid, kruispunten en verkeerswisselaars, versleten wegdek, bochten) of om de rust van omwonenden te bewaren wanneer de snelweg in de buurt van een stedelijk gebied loopt. Dat verklaart waarom je soms maar 80 km/h mag op een brede snelweg met drie baanvakken die door een stad gaat. Een snelheidsbord met daaronder de melding Bei Nässe betekent dat je die snelheid moet respecteren wanneer een constante waterfilm het wegdek bedekt, zelfs al regent het niet meer.
Pauze bij het terugkeren
Na een dag op topsnelheid kan de terugkeer naar ons begrensde weggennetwerk moeilijk zijn. Een goede strategie is dan om even te stoppen op een snelwegparking of in een industriezone voor een koffiepauze om de hardrijgewoonte uit je systeem te krijgen. Daarna wordt het veel minder frustrerend om 'traag' terug naar huis te keren. Zo niet is er een reëel gevaar dat je snelheidsbesef zodanig vervormd is dat je geen besef meer hebt van de beperkingen, wat je wel eens een boete zou kunnen opleveren.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!