Volvo verkocht 90 plug-inhybridebussen aan de Waalse vervoersmaatschappij TEC: 55 voor Charleroi en 35 voor Namen. De bestelling omvatte ook de installatie van vier laadstations in Charleroi en acht in Namen. Maar in Charleroi liep niet alles zoals gepland. Volgens Le Soir, dat een vertrouwelijke brief kon bemachtigen, verbruiken de 55 hybridebussen 25 procent meer diesel dan gepland en dat weegt op het budget. Het gemiddelde verbruik bedraagt 31,2 l/100 km (met pieken tot 37 l/100 km) in plaats van de 25 l/100 km die de constructeur opgeeft (en die de TEC gebruikte om de kosten te berekenen).
Laadstations ontbreken
Waarom de bussen overmatig veel verbruiken in vergelijking met de schattingen? Vooral het gebrek aan laadpunten. In 2018 was er maar eentje beschikbaar, die van het station van Abeille nabij Charleroi Zuid. De tweede, in Châtelet, was niet toegankelijk door wegenwerken (die nu afgerond zijn) en de twee andere zijn nog niet gebouwd. De TEC verduidelijkt dat die twee tegen het einde van het jaar wel operationeel zullen zijn. De bussen waren bedoeld om de uitstoot in de stad te verminderen, maar doen momenteel meer kwaad dan goed. Bovendien verhogen de dieselkosten het budget met zo’n 38.000 euro. En dat is nog niet alles. Het onderhoud van deze voertuigen is ook duurder. De meerkosten voor 2018 worden geraamd op 514.440 euro. Van de vloot in Namen zijn de cijfers niet bekend.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!