Al jarenlang weet Laurens Vanthoor heel duidelijk welke trofeeën hij in zijn prijzenkast wil hebben, die van de vier grote 24 uur-Monumenten: Le Mans, Daytona, Spa en de Nürburgring. Die laatste twee haalde hij als jonge twintiger al in huis. Dee komende jaren gaat hij voor de eindzege in le Sarthe, als deel van een trio met drievoudig winnaar André Lotterer, ook deels van Belgische komaf, en rappe Fransman Kévin Estre.
De 31-jarige Limburger is de eerste landgenoot sinds de eeuwwisseling die meedoet voor de allerhoogste prijzen in de uithoudingsracerij. Wij stelden Laurens Vanthoor voor de start van het WEC-seizoen enkele vragen.
Een langere versie van dit interview met Laurens Vanthoor lees je in een uitgebreid dossier over het nieuwe WEC-seizoen in de AutoGids-editie die op 15 maart 2023 in de rekken ligt.
Wanneer is voor jou de campagne met de Porsche 963 begonnen?
"Ik weet al anderhalf jaar dat ik er deel van ga uitmaken en was net als de andere rijders van bij het begin mee betrokken bij de ontwikkeling van de auto. Frédéric Makowiecki deed het eerste testwerk, zelf heb ik vorige zomer voor het eerst met de 963 gereden, op Spa-Francorchamps."
"Als rijder hebben we inspraak in hoe de auto rijdt, of wat er bijvoorbeeld beter kan qua ergonomie, maar de echte technische beslissingen over de motor of het chassis liggen natuurlijk bij Porsche. We hebben in het begin wel wat vertraging opgelopen door leveringsproblemen, net zoals het in elke andere sector was. Daardoor konden we tot nu toe enkel ontwikkelingswerk doen."
"De komende weken 'het gesprek vond plaats midden februari, red.) begint het fijnere werk en is het een kwestie van de laatste tienden van seconden uit de auto te halen. Daar kijk ik wel naar uit, want dan kan je echt beginnen werken met je teamgenoten en je ingenieur."
"Je moet ook weten dat Porsche Penske, anders dan bijvoorbeeld Cadillac of Toyota, een volledig nieuwe structuur is, van A tot Z, van de mensen over het materiaal en de vrachtwagens tot het atelier in Mannheim. Dat allemaal op poten zetten, heeft ook veel tijd en energie gekost, ook al omdat het tegelijk voor het WEC en voor het IMSA-kampioenschap in Amerika is."
Hoe voelt het rijden met een LMDh-auto?
"Het houdt qua karakteistieken wat het midden tussen een LMP2-prototype en een GT. Dat laatste omdat hij redelijk zwaar is, meer dan 1.000 kilogram. De snelheid is natuurlijk indrukwekkend, want er zijn vrij veel pk’s. Maar de neerwaartse druk is zeker niet zo indrukwekkend als je in eerste instantie zou denken, het komt niet in de buurt van de vroegere LMP1-auto’s."
"Het is wel zeer fysiek, want alles is wat brutaler, er zijn meer vibraties en je zit lager. En het is redelijk complex, onder andere door de remenergierecuperatie. Dat maakt het moeilijk voor ons, maar het schenkt je tegelijk ook wel de mogelijkheid om over zaken na te denken en dingen aan te passen."
Vorig seizoen liep het voor jou niet lekker. Snij je aan nieuw racejaar dan anders aan dan wanneer je een boerejaar gehad hebt?
"Mocht je het me in september gevraagd hebben, dan zou ik zeggen dat ik zeker niet het vertrouwen heb dat ik normaal moet hebben. Het was mijn slechtste jaar sinds lang."
"Maar ik heb in de winter hard gewerkt en geprobeerd om te begrijpen wat ik beter kan doen, en ik ben ervan overtuigd dat ik er sterker uit ben gekomen. Wie weet had ik het ook nodig om nog die laatste percentjes te kunnen verbeteren."
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!