Het liedje is onderhand bekend en herhaalt zich ook nu: wat als 2024 eens hét jaar is voor Thierry Neuville? Onze landgenoot blijft maar naast die wereldtitel grijpen. Door tal van redenen: in de steek gelaten door de mechanica, een opeenvolging van te veel kleine fouten, een auto waarmee geen echte vuist te maken valt,. Elk jaar opnieuw zit het Thierry niet volledig mee. Een vicieuze cirkel die in 2024 eindelijk eens doorbroken zou kunnen worden. Hier is waarom!
WRC 2024: een overgangsjaar?
Na twee seizoenen gedomineerd door Toyota en Kalle Rovanperä krijgt Hyundai nu een gouden kans om zowel het constructeurskampioenschap - voor de derde keer - als het rijderskampioenschap binnen te halen. De grote uitdagers - Ford M-Sport en Toyota Gazoo Racing - brengen namelijk niet hun grootste kanonnen in stelling. Ford start met twee onmiskenbare talenten - de Fransman Adrien Fourmaux en de Luxemburgse coureur Grégoire Munster - die het evenwel moeten doen zonder de tonnen ervaring waar bijvoorbeeld Neuville wel uit kan putten. Toyota, op zijn beurt, geeft zijn topcoureurs - Sébastien Ogier en Kalle Rovanperä - slechts een gedeeltelijk programma. Waarbij het aan Elfyn Evans is om het titelgevecht voor zijn rekening te nemen.
LEES OOK Nog een Belg in het Wereldkampioenschap Rally!
Waardoor Hyundai en zijn twee kopmannen - Thierry Neuville en Ott Tänak, die terugkeert na een uitstapje bij Ford in 2023 - instant gebomberdeerd werden tot topfavoriet voor dit seizoen. Een rol die beide heren ook wel zouden kunnen vervullen, als ze tenminste een i20 N onder de billen geschoven krijgen die effectief de handschoen kan opnemen met de totnogtoe ongenaakbare Toyota Yaris. Om maar te zeggen dat de inzet het Hyundai-team onder leiding van Cyril Abiteboul bijzonder hoog is.
WRC 2024: teams & rijders
Toyota Gazoo Racing World Rally Team - Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid
Ook voor Toyota is 2024 eigenlijk een cruciaal jaar. De Japanners zullen aanwezig zijn op alle rally's van de kalender en dat met minimaal drie auto's. Yaris-en die trouwens die onderscheiden door een nieuwe livrei die werd geïnspireerd op die van Toyota's Hypercar uit het FIA WEC. Twee teams werken het hele seizoen af, met de tandem Elfyn Evans-Scott Martin als aangewezen titelkandidaat en het duo Takamoto Katsuta-Aaron Johnston dat in de eerste plaats de goede vorm van de afgelopen twee seizoenen moet bevestigen.
Zoals al gezegd, zullen de twee G.O.A.T's van het team slechts een beperkt programma afwerken. Wat niet wil zeggen dat zowel Sébastien Ogier en Vincent Landais als Kalle Rovanperä en Jonne Halttunen zonder ambitie aan de start zullen staan. Beide koppels zullen 6 tot 8 rally's afwerken waarbij ze dure punten af kunnen snoepen van zowel Hyundai als Neuville.
Hyundai Shell Mobis World Rally Team - Hyundai i20 N Rally1 Hybrid
2023 was een moeilijk jaar voor de Koreanen. Met Cyril Abiteboul is er ondertussen wel begonnen met de nodige herstructurerings- en renovatiewerken binnen het team. Waarbij de renstal niet alleen afwil van de fouten en dwalingen, zowel van het team als van de coureurs, maar even goed van de onbetrouwbaarheid van de i20 N. Eigenlijk mag het een half wonder heten dat Thierry Neuville en Martin Wydaeghe nog the best waren van de rest. Een titel waar het duo in 2024 geen genoegen mee zal nemen.
Enkel de titel telt. Al zullen allicht ook Ott Tanäk en Martin Järveoja op die gedachte hinken. De Esten keerden terug naar Hyundai na een teleurstellend jaar met een allesbehalve competitieve Ford Puma en zijn dan ook uit op revanche. Hopelijk hoeft Cyril Abiteboul dus niet al te veel branden te blussen. Niet van zijn auto's en niet tussen zijn piloten. De derde i20 N, tot slot, zal worden gedeeld door Esapekka Lappi, Dani Sordo en Andreas Mikkelsen, evenals hun respectieve co-piloten.
M-Sport Ford World Rally Team - Ford Puma Rally1 Hybrid
De underdog. Omdat M-Sport wel officiële steun krijgt van Ford, maar onvoldoende om echt op gelijke voet te kunnen strijden met Toyota en Hyundai. Al moet M-Sport wel in staat zijn tot enkele opmerkelijke prestaties in een aantal manches. Malcolm Wilson, bezieler en baas van het team, heeft zijn vertrouwne gesteld op twee jonge duo's. Van de Fransman Adrien Fourmaux - in tandem met Alexandre Coria wordt verwacht dat hij het potentieel bevestigd dat hij de afgelopen seizoenen heeft laten zien.
Fourmaux moet nu bewijzen dat hij snel, constant én betrouwbaar kan zijn. Grégoire Munster (Belg van geboorte, maar rijdend onder een Luxemburgse licentie) en Louis Louka worden dan weer beloond voor hun twee geslaagde optredens in 2023 met de Puma Rally1. Voor hen wordt 2024 vooral een seizoen om te leren en te groeien.
WRC 2024: wat verandert er?
Kalender
Het seizoen telt 13 rally's en start opnieuw met die van Monte Carlo (25 tot 28 januari). Finishen doen we in Japan en dat van 21 tot 24 november. De rally van Polen maakt zijn rentree op de kalender terwijl we nu ook racen in Letland in plaats van Estland. Twee rally's waarvan wordt verwacht dat ze met indrukwekkende snelheden zullen worden afgewerkt.
Punten
Tot nu toe kregen de eerste 10 in het eindklassement respectievelijk 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 punten terwijl de eerste 5 van de Power Stage op zondag 5-4-3-2-1 punten mochten bijschrijven. In 2024 echter zullen de eerste 10 in het klassement op zaterdagavond 18-15-13-10-8-6-4-3-2-1 punten toebedeeld krijgen die ze bovendien pas ontvangen als ze de rally uitrijden. Op zondag krijgen de 7 snelste piloten 7-6-5-4-3-2-1 punten, bovenop de punten van de Power Stage. Er wordt echter al gewaarschuwd voor de nodige verwarring en scheefgetrokken situaties. Met dit systeem is het namelijk perfect mogelijk dat de uiteindelijke winnaar van de "race tegen de klok" niet degene is die de meeste punten scoort.
Non-Hybriden
Wie in de Rally1 aan wil treden, hoeft niet langer te voorzien in een hybride-aandrijving. Daar staat wel tegenover dat die non-hybrides geen punten kunnen scoren in het constructeurskampioenschap. Lijkt ons vooral een wat onhandige poging om het karige deelnemersveld op te krikken.
Technische toewijzing
In 2024 mag elke auto twee (verbrandings)motoren per seizoen inzetten. Zo'n wissel tussen de technische keuringen en de start van de rally wordt niet langer bestraft, maar de vervangmotor zal dan wel worden verzegeld. Ook het aantal te gebruiken hybride-installaties per auto en per seizoen zal worden teruggebracht van 9 naar 3.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!