In 2020 presenteerde Citroën een avontuurlijke Buggy-variant van de elektrische Ami. Niet meer dan een gek idee, bedoeld om wat extra aandacht te genereren voor de toen gloednieuwe microcar. Maar de interesse was zo groot dat de Franse constructeur in 2022 besloot om een tot 50 exemplaren gelimiteerde oplage te bouwen, die na 2 minuten en 53 seconden uitverkocht geraakte. Dus kwamen er nog eens 1.000 stuks van de Citroën Ami Buggy.
Met een van die duizend wagens mag ik een weekje testrijden, een beetje als introductie voor mijn stage bij AutoGids. Mij hoor je niet klagen, in woon immers in centrum Brussel – het habitat waar de Citroën Ami en bij uitbreiding deze Buggy zich als een vis in het water zou moeten voelen.
Leuk Citroën Ami Buggy
De Citroën Ami oogt best leuk, maar als Buggy vind ik deze stadsmus nog prettiger om naar te kijken. De combinatie van de goudkleurige velgen en de kaki koetswerkkleur werkt uitstekend, terwijl de buisvormige deuren me wat doen denken aan de beschermpanelen die je op een safari-auto vindt. Binnenin zorgen de fluorescerende accenten ervoor dat het erg eenvoudige interieur wat aantrekkelijker wordt.
En die avontuurlijke aankleding is op maat van de stadsjungle, waar de Citroën Ami Buggy als een akrobaat langs de verschillende obstakels danst. Krachtig is zo’n microcar niet. Het piekvermogen blijft steken op 6 kW, waardoor dit elektrische ding bij het nemen van hellingen moeite heeft om zijn topsnelheid van 45 km/u aan te houden.
Hoewel de Buggy 14 seconden nodig heeft om vanuit stilstand naar die 45 km/u te sprinten, kan de elektrische Citroën moeiteloos mee in het vaak stokkende verkeer van onze hoofdstad. En een range van 75 kilometer lijkt weinig, maar blijkt afdoende om mijn dagelijkse verplaatsingen binnen de stadsmuren te coveren.
Misschien het allerleukste van het rondrijden met de Buggy is de glimlach die hij tovert op de gezichten van de medeweggebruikers. Deze stoer uitgedoste Citroën Ami is anders, lekker klein en best schattig. Waar ik me ook bewoog, ik heb mijn voorrang van rechts nooit moeten afdwingen. En dat in Brussel, ik weet nog steeds niet wat me overkwam.
Jammer Citroën Ami Buggy
De 50 voor de Benelux-markt bestemde exemplaren van de Buggy hebben inmiddels een eigenaar gevonden, dat is best jammer als ik het aantal positieve reacties om mijn olijke vervoermiddel tel. Niet leuk, maar daar had ik zelf geen last van. Het weer daarentegen…
De Citroën Ami Buggy heeft ramen met een rits, zodat je niet kletsnat wordt wanneer het regent. Maar ze sluiten moeilijk en wapperen stevig. Bovendien krijg je alsnog een heleboel water over je heen wanneer je wil uitstappen na een ritje door de regen. De deuren kan je vergrendelen, toch laat je beter geen spullen achter wanneer je de Buggy parkeert. Iedereen kan er gewoon in.
Ik was ook wat teleurgesteld in het comfort. Want het is toch een Citroën, deze Ami Buggy? De schuimrubberen stoelen zijn hard en de vering nog harder, waardoor je als een knikker over de kasseistenen stuitert. En er is geen echte opbergruimte, dus vloog mijn rugzak ook van links naar rechts.
Misschien wel het lastigst, zo na een weekje testrijden, was het opladen van de Citroën Ami. Het vraagt immers 4 uur om het accupakket weer in optima forma te krijgen, toch als je een klassiek stopcontact gebruikt. Maar voor laadpunten onderweg moet je eigenlijk een adapter hebben, die Citroën niet eens aanbiedt. Sja…
Dus Citroën Ami Buggy
Ik ben geen 16 meer en dat is jammer, want voor jongeren die zich binnen de Brusselse stadsmuren willen bewegen, kan de Citroën Ami Buggy een leuke oplossing zijn. Maar dan moet je wel 10.490 euro kunnen leggen, wat toch wat veel is voor de beperkte mobiliteit die je eigenlijk krijgt. Leuk dat deze Buggy bestaat, maar het blijft een veredeld golfkarretje.
Verwante testen
In dit artikel : Citroën, Citroën AMI
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!