- Score redactie /20
Met zijn progressieve hydraulische schokdempers, zijn Advanced Comfort-zetels en zijn akoestisch glas voor de zijruiten moet de C5 Aircross dé heruitgevonden Citroën bij uitstek zijn: een auto die de nadruk legt op comfort boven alles. Een reis heen en terug naar het zuidwesten van Frankrijk was de perfecte gelegenheid om hem eindelijk eens uit te proberen en te kijken of Citroën in zijn opzet geslaagd is.
Leuk
Ik heb geluk, het model dat voor mij is gereserveerd is een Shine-topversie die erg goed is uitgerust en bovendien is verfraaid met enkele mooie opties zoals het zeer dure Ambiance Hype Brown interieur (2.200 euro) met verwarmde, masserende én elektrische Advanced Comfort-zetels (ja, Citroën is nog steeds een Frans merk!) met geheugen aan de bestuurderskant. Ze omsluiten het lichaam erg goed, zonder te zacht te zijn, waardoor ik er lange uren mee op de baan kon doorbrengen zonder stijf te worden. Een goed begin! De rest van het interieur spreekt me ook aan, met een aangename afwerking voor het oog, terwijl de praktische aspecten ook niet ontbreken: het beschikbare volume onder de middenarmsteun is gigantisch en... gekoeld! De plaatsen achterin zijn ook aangenaam, maar ze lijken minder ruim dan in de Ford Kuga, die ook een verschuifbare achterbank heeft.
Vanaf de eerste meters is de gladheid van de dempers voelbaar, net als zijn souplesse. Zalig! Vooral omdat het koetswerk goed onder controle blijft en de remmen opmerkelijk progressief werken. Je hebt nooit last van schokken. Zoals de oude Citroëns met hun hydraulische ophanging geeft deze C5 Aircross de indruk het wegdek op te vullen. Het vliegend tapijt-effect is er dus nog steeds. Het zou echter nog beter zijn zonder de (wel erg mooie) 19-duimers die standaard zijn op de Shine en jammer genoeg voor extra trillingen zorgen.
Het model dat ik tot mijn beschikking had, was uitgerust met een actieve rijstrookassistent, maar ook met een semi-autonoom rijhulpsysteem met afstandsregelaar en stuurassistentie. Meestal schakel ik zo'n systeem direct uit, maar de C5 Aircross is relatief gevoelig aan zijwind en op zulke lange trajecten op de snelweg moet ik toegeven dat deze rijhulpmiddelen het leven echt gemakkelijker maken voor de bestuurder, die geen enkele stuurcorrectie meer moet doorvoeren.
Nog een klein detail: het ruitensproeisysteem 'Magic Wash' lijkt vooral de vrucht te zijn van een poging om kosten te besparen, maar het werkt wel erg goed. Door het water rechtstreeks uit de ruitenwissers te laten komen zijn er geen sproeiers meer nodig en heb je een kleinere elektrische pomp nodig, maar toch voldoet het systeem perfect. Voor hoelang is wel de vraag, want als je ziet hoe de watertoevoerbuisjes om de as van de wisser zijn gewikkeld, vraag je je af hoe het allemaal zal verouderen.
Jammer
Met een afstelling die gericht is op comfort, vraagt de C5 Aircross om een rustig rijgedrag. Daarmee vergeet je dus vlug dat hij flinke rol- en vooral duikbewegingen maakt... als je er niet mee rijdt zoals het hoort!
De digitale tellers zijn op een originele manier gepresenteerd, met in het bijzonder een toerenteller in de stijl van een weegschaal (een knipoog naar de oude GS en CX). De horizontaal bewegende toerenteller overtuigde mij echter helemaal niet, net als de andere weergavemogelijkheden. Het centrale scherm is goed geïntegreerd, maar is niet erg groot. Het meest vervelende is echter het ontbreken van fysieke knoppen of schakelaars voor de airco, wat meer afleidende handelingen vereist. De geluidsisolatie is best goed, maar ik had meer verwacht van een auto met akoestisch glas. Idem dito voor het glazen panoramadak (1.500 euro), dat al snel luidruchtig wordt.
Onder de kap is de PureTech 130 (230 Nm bij 1.750 opm) voldoende voor alledaags gebruik. Maar hoewel de EAT8 het rijcomfort verbeterd vergeleken met de handbak, is de automaat niet de snelste op de markt, noch de zachtste tijdens de schakelmomenten. Bovendien schakelt hij te veel terug zodra je bergop gaat, wat te brutaal gaat met de cruise control actief. De Sport-modus is niet interessant, net zoals Eco, behalve dat die een zachtere gasrespons biedt, wat aangenaam is in de stad. Onderweg heb je daarentegen de indruk dat de helft van de paarden zijn gaan lopen, en dat zonder enige impact op het verbruik. En over het verbruik gesproken: een gemiddelde van 8,3 l/100 km tijdens een test van meer dan 2.000 km, voornamelijk op de snelweg, vond ik eerder teleurstellend, hoewel het precies dezelfde waarde is als met de handbak. Tenslotte, hoewel de C5 Aircross eerder een reiswagen dan een stadswagen is, was een 'Hold'-knop aangenaam geweest om mijn voet niet op de rem te moeten houden om stil te blijven staan.
Dus?
De C5 Aircross biedt wat je van een echte Citroën mag verwachten: een onvergelijkbaar rijcomfort. Jammer dat het op de Shine een beetje verstoord wordt door de grote velgen van 19 duim. Ik vergeef hem zijn andere kleine foutjes (een iets zwakkere automaat en een hoger dan verwacht verbruik), terwijl zijn prijspositionering erg interessant is: met de kleine PureTech 130 starten de prijzen al bij 25.050 euro (30.330 euro voor de Live met automaat), wat hem een van de goedkoopste SUV's maakt van zijn klasse. En dat terwijl hij standaard al zeer goed is uitgerust.
Verwante testen
26-03-2020
11
12-03-2019
Korte tests
Citroën C5 Aircross 1.2 PureTech 130: Terug aan de benzine!
In deze tijden van dieselbashing en voordat toekomstige milieunormen de rem zetten op de groei van SUV’s, keren we...
6
27-02-2019
KoopWijzer
Welke Citroën C5 Aircross kiezen?
In deze rubriek proberen we u wegwijs te maken in het gamma van nieuwe modellen. Welk uitrustingsniveau biedt het...
3
In dit artikel : Citroën, Citroën C5 aircross
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!