Vorig jaar in april was ik op vakantie in Frankrijk en daar viel het me plots op hoeveel exemplaren van deze grootste Aircross ik er al op de baan zag; het model was toen amper enkele maanden te koop. Niet geheel verrassend, want onze zuiderburen kopen sowieso bij voorkeur Frans, en daarbij komt dat de SUV-vorm dezer dagen helemaal en vogue is. Citroën biedt in deze prijsklasse zelfs geen traditionele break meer aan; zustermerken Opel en Peugeot nog wel.
Wat me intrigeerde aan de nieuwe C5, is zijn zogezegde ‘Advanced Comfort’-benadering, schoon Frans voor zachtere stoelen en hydraulische aanslagpunten boven op de veerpoten. Citroën belooft daarmee de terugkeer, toch minstens ten dele, naar de onovertroffen weldaad van eertijdse CX’en en andere 'grandes routières'. Een interessante premisse, want de goeie ouwe deugd van het veercomfort is door de autoindustrie, ook de Franse, lange tijd stiefmoederlijk behandeld.
Bij Citroën Belux pikte ik onlangs een 1.6 Puretech op, een turbobenzine met 180 pk en een achttrapsautomaat. Vierwielaandrijving is niet beschikbaar op deze cross-over.
Leuk
Niet iedereen schijnt te houden van de stijl die voormalig hoofdontwerper Alexandre Malval, nu bij Mercedes, bedacht voor Citroën, maar ik wel. Dit is in mijn ogen een van de best geproportioneerde auto’s van de afgelopen jaren, en er zitten knappe details op de C5. Zoals de manier waarom de double chevrons een geheel vormen met de ledkoplampen, of de decoratieve ‘squircles’ her en der, geïnspireerd op jaren 50-behangmotieven. Herkenbaar en modernistisch, maar met die zachte oppervlakken tegelijk niet stereotiep agressief.
De Parijzenaars zijn trots op hun zachte fauteuils, gevuld met verschillende lagen schuimrubber, een knipoog naar die Franse auto’s uit het verleden, met name bij Citroën en Renault. Een weldaad voor billen en rug, dat zijn ze zeker, al zijn ze nu ook niet perfect. Exemplaren met uitgebreidere verstelmogelijkheden qua hellingshoek en een uitschuifbaar zitkussen, zoals zustermerk Opel ze bijvoorbeeld als optie aanbiedt, zijn voor langere ritten effectiever.
Citroën blijft een van de minder dure merken. Het verschil met een vergelijkbare VW Tiguan of Peugeot 3008 (technisch dezelfde auto als deze C5) bedraagt verschillende duizenden euro's. Die spreiding is er ook omdat PSA in dezelfde categorie de luxueuzer opgevatte DS 7 Crossback (eveneens technisch identiek) aanbiedt.
Jammer
Maar dat geld moet natuurlijk ergens gehaald worden, en je ziet aan de afwerking waar er bespaard is. Harde deurpanelen, bedenkelijk kunstleder en hier en daar goedkope en krasgevoelige kunststof: in deze C5 voel je je niet bepaald de koning te rijk. Net als aan de buitenkant is de vormgeving wel spitsvondig, een soort van retro-avantgarde. Dat maakt de eerste indruk goed, maar het is ook maar dat.
Mogelijk is het omdat de verwachtingen hoog gespannen waren door lyrische beloften, maar we waren nu ook niet zó onder de indruk van de schokdemping van die zogenaamde ‘Progressive Hydraulic Cushions’. Jazeker, ze ronden forse stoten wat meer af, maar om nu te zeggen dat dit kan tippen aan de gedenkwaardige hydropneumatische ophanging van weleer (die voor het laatst aantrad in de vorige C5), neen.
Het smartphonetijdperk verleidt veel autobouwers om maximaal in te zetten op aanraakschermen; het ziet er modern uit en is ook nog eens goedkoper in productie dan een systeem met klassieke toetsen. PSA is een van de vele die het helaas nog niet onder de knie heeft. Het Connect NAV-systeem is traag van bediening en heeft veel kronkels in de menustructuur. Dat moet beter, en dringend ook. De glimmende toetsen onder het scherm, die reageren op geleiding door aanraking met de huid, zijn ook niet handig. Doordat je ze niet kunt indrukken, moet je eerst goed mikken, en vervolgens ook op het scherm verifiëren of ze de boodschap begrepen hebben. Dat vordert te veel concentratie op tijdens het rijden.
Dus
Voor mijn subjectieve oordeel is een mooie auto al half gewonnen, en deze C5 Aircross vind ik een van de meest geslaagde ontwerpen van het moment. Die vlag dekt evenwel een lading met weinig uitschieters, wat je natuurlijk ook niet echt mag verwachten voor deze prijs. Hoe dan ook is de 1.2-turbobenzine de interessantere keuze in dit model, want die motor is ongelooflijk efficiënt.
Verwante testen
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!