Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de Dacia Sandero Stepway?

Geschreven door Xavier Daffe op

Dacia blijft evolueren en heeft nu een Sandero Stepway 1.0 TCe met een frisse look en meer uitrusting in de aanbieding. Wat vondt AutoGids-redacteur Xavier Daffe leuk en wat jammer na een weekje testrijden?

Doorheen de jaren is het gamma van Dacia volwassener, consistenter en veelzijdiger geworden. En dat alles zonder belang te hechten aan zijn positie van statussymbool, iets wat ik tegenwoordig zelfs een kwaliteit durf te noemen. Ik bracht enkele dagen door met de Sandero Stepway 1.0 TCe. Of het vervelende dagen waren op de baan? Absoluut niet!

Nu heb ik nooit gedroomd om ooit met een Dacia te mogen rijden. Het is ook niet iets dat op je bucketlist zou moeten staan. Je zal er ook niet mee opvallen aan Place M'as-tu-vu in Knokke-le-Zoute. En toch heeft het merk, dat dankzij een geniale marketingtruc uit de vergetelheid is gehaald, zijn publiek gevonden. Er zijn mensen die trots zijn, of op z'n minst tevreden, om met een Dacia te rijden. 

In tijden waarin de autowereld op zijn kop staat, kan een terugkeer naar een beetje redelijkheid geen kwaad. Het kleine Roemeense merk met communistische roots heeft zich dan ook slim ontwikkeld, waardoor het vandaag een schoolvoorbeeld is geworden op quasi elk vlak. Renault heeft knap werk geleverd met de transformatie van het merkimago. Enkele dagen achter het stuur van een Sandero was voor mij in ieder geval nooit een straf, integendeel zelfs. Dit is waarom.

Leuk Dacia Sandero Stepway

Om te beginnen zijn look. Ja, de auto waar ik mee mocht rijden was de 'ge-SUV-iseerde' Stepway met 'grote' 16-duims velgen. Maar ook de andere modellen van Dacia hebben onlangs een moderne en coherente stijl gekregen, die de nogal slordige uitstraling van de eerste generatie Sandero doet vergeten. De lampen, grille, designdetails, de geïntegreerde dakrails, maar ook de afwerkingskwaliteit en de materialen zijn verzorgd, zonder franjes, maar aangenaam om naar te kijken.

Maar de look is natuurlijk niet alles. Het interieur is slim ingedeeld, de uitrusting is goed doordacht, er heerst een goede ergonomie, de zitpositie is acceptabel, het zicht rondom is onbelemmerd, er is voldoende binnenruimte (voor 4 volwassenen) en de bagageruimte volstaat.

Maar het is vooral de kleine 1.0-benzinemotor van 110 pk die verrast met zijn enthousiasme, zijn vlotte hernemingen, zijn stilte bij constante snelheden (onder belasting laat hij zijn driecilinderbrom horen) en zijn goede samenwerking met de manuele zesversnellingsbak. Deze motor-bakcombinatie maakt deze Sandero erg veelzijdig in gebruik, zowel op de snelweg als in de stad, waar zijn behendigheid een grote troef vormt en de iets hogere bodemvrijheid van de Stepway kuilen en drempels kinderspel maakt.

En dat alles terwijl hij goed gedempt en dus comfortabel blijft dankzij zijn grote(re) veerweg. De koppelreserves van de kleine motor maken het mogelijk om schakellui te rijden, wat het geluidsniveau op de snelweg en het verbruik drukt, zonder dat je een mobiele hindernis wordt voor vrachtwagens.

Het gemiddelde benzineverbruik bleef hangen op 6 l/100 km na een gemengd parcours met vooral stad en snelweg. Maar je zou het nog tot 5 l/100 km kunnen laten zakken zonder al te veel moeite. Zijn kleine cilinderinhoud zorgt ook voor een gunstige belastingheffing, met in Vlaanderen een BIV van 203,07 euro en een VB van 131,13 euro. Best redelijk, niet?

Dacia Sandero Stepway TCe 110

Jammer Dacia Sandero Stepway

Jammer is het feit dat de 110 pk sterke versie van de TCe enkel beschikbaar is met het duurste uitrustingsniveau Expression, en bovendien enkel als Stepway. De andere versies moeten zich tevreden stellen met de 90 pk sterke versie. Geen groot probleem, maar met deze motor, deze afwerking en als Stepway stijgt de vanafprijs naar 17.190 euro. Nog redelijk, gezien het uitrustingsniveau en de prestaties.

Dit testexemplaar was echter ook nog uitgerust met een Media Nav-infotainmentsysteem, automatische airco, een elektrisch schuifdak, een smartphonehouder en nog wat andere opties, waardoor er uiteindelijk 20.090 euro afgerekend moest worden.

Je zou sommige opties kunnen laten wegvallen, waardoor het niet moeilijk is om onder de 20.000 euro te blijven. Dat is vandaag de dag geen gekke prijs voor een goed gebouwde stadswagen. Maar het ligt ver van wat de eerste Sandero's konden doen, met een vanafprijs van minder dan 10.000 euro...

Als je minder nood hebt aan luxesnufjes en (overtollige) opties, kan je al een Dacia Sandero (non-Stepway) TCe 90 kopen voor minder dan 13.000 euro. Een nieuwe auto hoeft dus nog steeds geen nier te kosten. En in dit geval hoeft het ook geen straf te zijn om ermee te rijden.

Dacia Sandero Stepway TCe 110

Dus Dacia Sandero Stepway

Je moet je niet (meer) schamen om in een Dacia te rijden. Je kan je zelfs best amuseren achter het stuur van deze top-Sandero, zonder jezelf budgettair in de voet te schieten. Hij is levendig, wendbaar, ruim, goed gebouwd, overal op zijn gemak (in de stad of op de snelweg), zuinig, comfortabel, aangenaam om mee te leven, ...

De Sandero Stepway is het boegbeeld van de slimme, coherente en rationele, maar niet monotone auto. Wat wil je nog meer?

In dit artikel : Dacia, Dacia Sandero Stepway

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars