- Score redactie /20
Van een Mondeo krijg je het warm noch koud. Reken niet op een razende V8 of een messcherp chassis, op enige vorm van karakter. Hoe hard Ford ook probeert om wat passie door de saus te roeren, elke vorm van sex-appeal is deze “bompa-auto” vreemd. Neen, ik heb er nooit van gedroomd om in een Mondeo te rijden.
Of ja, misschien de sportieve ST220 van een tijdje terug. Een Mondeo 3.0 V6 ST220 Clipper van 2002 kost trouwens niets meer: reken op 3.000 à 4.000 euro. Al lopen de fiscale kosten flink op zodra je hem ook wil inschrijven. Maar een basis-Mondeo, daar schuif ik mijn MX-5 niet voor aan de kant. Zelfs met zijn recent bijgewerkte lijn doet hij geen hoofden draaien. En deze hybride versie maakt het nog moeilijker, want die hoor je geeneens aankomen.
Leuk
Geen slecht woord over het comfort, over de stilte en de zalig zittende zetels. Spotify activeren en genieten; aan het stuur van de Ford Mondeo HEV voel ik me meteen zen. De vrijloopfunctie die je toelaat om enkele honderden meters te rijden zonder een druppel benzine te verbruiken, blijkt uitstekend afgeregeld.
Dat is het plezier van een hybride zoals deze Ford Mondeo HEV, zelfs al zijn de kilometers die je enkel op elektriciteit rijdt zeldzaam. De stilte, de wetenschap dat je geen vuile emissies in de ether jaagt. Een goed geweten maakt gelukkig, al is het maar tijdelijk en bijzonder vluchtig.
Het koppelen van benzine aan elektriciteit doet wonderen voor de veelzijdigheid van de Ford Mondeo. Zonder zorgen de lage-emissiezones binnen, zonder zorgen op vakantie. En je hoeft nergens op zoek naar een laadpaal, want een stekker heeft deze hybride niet.
Jammer
De Ford Mondeo HEV heeft niets revolutionairs. Het is zelfs geen plug-in hybride! Bijna een schande, tegenwoordig. Maar moeten we er daarom mee lachen? Neen, zelfs hybride pionier Toyota verkiest "zelfopladende" technologie boven plug-ins.
Nu, toptechnologie is het allerminst. Want de Mondeo HEV koppelt een atmosferische motor uit een ander tijdperk aan een elektromotor, goed voor een systeemvermogen van 187 pk. Slechts 187 pk, want deze Ford heeft ook batterijen mee te zeulen. Batterijen die ook aan het laadvolume snoepen, want als hybride verliest de Mondeo Clipper 122 liter aan koffer. Nu hoor je mij niet klagen, want zelfs dan blijft er nog minimum 400 en maximum 1.500 liter over. Meer dan voldoende.
Een Ford rijdt altijd goed? Neen hoor, want dynamisch kan je de Mondeo HEV moeilijk noemen. En dan hebben we het geeneens over de transmissie, een automaat met planetair tandwielstelsel en cvt-effect. Druk het gaspedaal in en je hoort de motor toeren maken, pas daarna gaat hij effectief wat snelheid ontwikkelen. Wat vond ik dat onaangenaam. Maar ja, dat is de aard van het beestje. Daar moet je mee leren leven, niets aan te doen. Rijden zoals een bompa helpt...
Dus?
Spannend was de testperiode allerminst. Toch heb ik genoten van deze bompa-auto, zoals je geniet van een warm haarvuur tijdens een sneeuwstorm. Ofwel word ik gewoon oud, dat kan ook...
In dit artikel : Ford, Ford Mondeo
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!