Ik kampeer graag. Met de tent op de motor heb ik zowat heel Europa gezien. En ook op vakantie met mijn vrouw schuwden we de campings niet. Maar sinds we kinderen hebben, gaat het er wat minder avontuurlijk aan toe. Een gîte biedt nu eenmaal meer comfort dan het automatisch openende, wat afgeleefde iglotentje dat intussen 10 jaar dienstdoet. Nu blijft het kriebelen, zeker nu die kinderen wat ouder worden en de charme van een camping beginnen te waarderen.
Maar hoe dan? Vroeger kieperden we de spulletjes die we niet in de koffer kregen gewoon op de achterbank, maar daar zitten nu minimensjes. En die passen niet meer in die iglotent. Ik dacht aan een groter exemplaar, want met een caravan zie ik me niet rondrijden. Of aan een motorhome, maar de omvang ontmoedigde me al snel. Stuur dergelijk gevaarte maar eens door de nauwe straatjes van een middeleeuws stadje.
Op dat moment verschijnt de Nugget op het toneel, een door specialist Westfalia aangepakte kampeerwagen op basis van de Ford Transit Custom. En even zag ik het licht: dit moet het het ideale compromis tussen kamperen met een auto en tent en kamperen met een motorhome zijn. Een uitrolbaar zeil om onder te schuilen, geïntegreerde tafels, voorstoelen die je 180° kan draaien, gordijnen om de ramen af te dekken, een keukenblok met gasvuur en koelkast, een achterbank die je in een bed verandert, een uitklapbaar dak waaronder een penthouse schuilt, een douche-installatie, kampeerstoelen, noem maar op. Die Nugget, die moest ik een keertje proberen.
Leuk
De Nugget is een Ford Transit Custom, maar dan wat zwaarder. Want die Westfalia-aanpassingen zetten flink wat extra kilo's op de weegschaal. En die voel je. Toch rijdt deze kampeerwagen uitstekend; de aan een zestrapsautomaat gekoppelde 2 liter-turbodieselmotor presteert pittig, terwijl je de Nugget zonder zorgen over kronkelende bergwegen stuurt en door nauwe dorpsstraatjes dirigeert. Alleen oppassen met de hoogte, want een parkeergarage ligt net iets moeilijker.
Wat slaapt de Nugget lekker. De achterbank transformeer je in een hap en een slik in een tweepersoonsbed, maar je pit het best in de nok van deze Ford Transit Custom. Even het hefdak ontgrendelen en je beschikt over een verrassend comfortabel slaapcompartiment. Het is even sukkelen met het laddertje als je 's nachts naar het toilet moet, maar verder lig je prinsheerlijk in de penthouse van de Nugget.
Kinderen vervelen zich snel. Zeker als ze over van die lastige ouders beschikken die de schermtijd tot een minimum proberen te beperken (de Nugget telt nochtans meer dan oplaadpoorten genoeg om een heel legertje aan tablets van stroom te voorzien). Maar daar hebben wij op de camping geen seconde last van gehad, want er was altijd een plan B. Want wij mogen de Nugget dan wel als een kampeerwagen zien, voor hen is deze Ford Transit Custom een soort binnenspeeltuin.
Jammer
De keukenblok achterin is bijzonder knap vormgegeven. De Nugget komt met een geïntegreerde koelkast, een gasvuurtje met twee pitten en een lavabo met een kraan. En het werkt ook allemaal. Maar je piept anders als je moet gaan slapen in de ruimte waar je net gekookt hebt, dan zet ik mijn gasvuurtje liever onder de gigantische achterklep zodat de slaapruimte gevrijwaard blijft van onaangename geurtjes.
Aan de rechterkant van de Nugget hangt een uitrolbaar zeil. Best handig, want het weert of de zon of de regen. Zo kan je gewoon een boekje blijven lezen, ook als het klimaat even tegenwerkt. Maar dat frame veroorzaakt wel een heleboel windgeruis tijdens het rijden, terwijl het uitrolbare zeil aan de fragiele kant is. Bij het uitrollen moet je oppassen dat je het koetswerk niet beschadigt met de zwengel, terwijl een beetje wind het doek onder spanning zet.
De Westfalia-kit bestaat ook uit een knap in de achterklep geïntegreerde tafel, maar de bijbehorende kampeerstoeltjes hebben geen vaste plek gekregen en schuiven wat doelloos in de buik van de Ford Transit Custom Nugget. Enkele bevestigingsriempjes hadden niet misstaan. De achtersteven telt een heleboel kastjes waarin je een heleboel spulletjes kwijt kan, maar waar moet je met je koffers en sportzakken naartoe? Ook hier hadden enkele bevestigingsriemen of een net tussen het gangetje dat de keuken met het passagierscompartiment verbindt best handig geweest.
Nugget is een leuke naam, juist jammer dat Ford geen bijbehorende aankleding voorziet; veel verder dan een extra sticker op de flanken en de achterklep gaat de uiterlijke opsmuk niet. Dat doet Volkswagen een stuk beter met de California.
Dus
Voor een gezin met twee volwassenen en drie kinderen blijft de Nugget aan de krappe kant. De kampeerwagen van Ford houdt het immers bij vier slaapplaatsen, dus hebben we die afgetrapte iglotent noodgedwongen uit zijn winterslaap moeten halen. Maar verder vooral lof voor deze Westfalia-creatie. Deze Transit Custom blijft handelbaar en comfortabel genoeg tijdens het rijden, beschikt over voldoende snufjes om een kampeertrip nog aangenamer te maken en blijft schappelijk geprijsd, toch in vergelijking met de peperdure concurrentie.
Maar er zelf eentje kopen? Dat niet. Toch niet met die keukenblok, want waarvoor dient die de rest van het jaar? Ik zou de Ford Transit Custom bestellen met een volwaardige achterbank, maar wel opteren voor de draaibare voorstoelen, het uitklapbare dak en het extra stroomcircuit. Maar de keuken zou ik zo laten; dan liever een volwaardige bagageruimte die ik het hele jaar kan benutten om naar het containerpark te rijden of fietsen te vervoeren. Zelfs het uitklapbare zeil vind ik geen must; de achterklep is meer dan groot genoeg om onder te schuilen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!