- Score redactie /20
De NX is de eerste Lexus die je ook met een plug-inhybride aandrijving kan krijgen, waarmee het merk eindelijk zijn belangrijkste concurrenten bijbeent. Zelfs moedermerk Toyota pakte al vroeger uit met de RAV4 Plug-In Hybrid, terwijl die dus wel dezelfde aandrijflijn heeft. Om nog even bij de laatste te blijven, die is nog altijd eerder sober gelijnd. Dat geldt voor heel wat Toyota’s, terwijl de designers bij Lexus net veel speelruimte lijken te krijgen. Het is te zeggen, ze moeten natuurlijk wel de voor het merk uitgezette stijltrend volgen. Maar daarover later meer.
Deze tweede NX-generatie kwam hier rond de jaarwisseling op de markt, naast de extra aandrijfmogelijkheid en het design maakt hij ook met zijn nieuwe platform, het lagere zwaartepunt, de grotere spoorbreedte en de betere gewichtsverdeling over beide assen het verschil met zijn voorganger. De auto heeft een stijvere structuur, biedt meer comfort en beschikt ook over wat betere dynamischere kwaliteiten, allemaal logischeverbeteringen bij een modelwissel. Maar er is meer.
Leuk
Ik was vroeger ook niet zo’n fan van de Lexus-interieurs, waar het verschrikkelijke trackpad en andere fantasietjes wel eens afbreuk aan het gebruiksgemak deden. Dat is gelukkig verleden tijd. Het is nog even wennen aan de elektrische ontgrendeling van de deurklinken, maar ik kan de zit- en werkruimte van deze NX best wel pruimen. Er zijn nog verschillende grote knoppen en alles is ook heel netjes afgewerkt. Het valt wel moeilijk te begrijpen dat mijn Android-telefoon anno 2022 nog met een kabeltje met de auto moet worden verbonden, voor een Apple kan het blijkbaar wel draadloos.
Maar het gaat bij deze NX natuurlijk vooral om de originele aandrijflijn. Met plug-inhyride technologie zijn we al een tijdje vertrouwd, uniek is dat dit Japanse systeem na het leegrijden van de voor maximaal 70 kilometer beschikbare batterij als eentje van het zelfopladende type gaat werken. Waardoor ik niet meer dan een dikke 7 liter benzine per 100 kilometer verbruikte, voor een leeg al zowat twee ton wegende auto met een benzinemotor van 2,5 liter is dat een heel puik resultaat.
Echt sportief is de NX niet. Wie daar een probleem van maakt, zal het toch beter in Duitsland gaan zoeken. Ik kan ondertussen wel heel goed leven met rijgemak en dus comfort van de auto, daar draagt het gecombineerde vermogen van 309 pk en de mede dankzij de originele versnellingsbak (met planeetwielstelsel) altijd vlotte hernemingen zeker toe bij. Misschien zit het voor een stukje in mijn hoofd, maar met zo’n Lexus voel ik altijd veel minder de behoefte hard te gaan dan met pakweg een BMW of Mercedes.
Jammer
Ach, het design van deze en ook andere SUV’s van Lexus. Sommige mensen vinden het geweldig, voor mij is het wat te bombastisch. Het gigantische radiatorrooster vind ik haast een visuele marteling, maar tijdens mijn testweek oogstte ik er tot mijn grote verbazing wel meer positieve dan negatieve commentaren mee. Idem dito voor de naar mijn smaak ook van iets te veel scherpe hoeken voorziene achterkant, trouwens.
Mijn oordeel over de prijs is geen kwestie van smaak, die is best wel hoog. De plug-inhybride NX komt met minstens het derde uitrustingsniveau. Je krijgt dan heel wat luxe en een indrukwekkend arsenaal comfortsnufjes mee, maar moet daar wel een dikke 70.000 euro voor neertellen. Als je hem als bedrijfswagen kan inschrijven, geniet je nog wel eventjes van een groot fiscaal voordeel. Maar het prijsverschil met de hybride van het zogenoemde zelfopladende type is wel heel groot, terwijl die zoals gezegd in de praktijk toch niet zoveel meer verbruikt. Het soort keuzes waar je misschien best even een boekhouder bij betrekt.
Dus
De grote troef van een merk als Lexus is misschien wel dat het, toch in Europa, een buitenbeentje blijft. Ik heb het moeilijk met het gekunstelde design, maar het zorgt natuurlijk wel voor dat tikkeltje originaliteit dat de “zoveelste” Audi, BMW of Mercedes ondertussen allang niet meer hebben. Of het per se de 450h met zijn plug-inhybride systeem moet zijn? Als het een particuliere aankoop betreft, zeker niet. Dan ben je met de 350h, desgewenst ook met enkel voorwielaandrijving, toch een pak goedkoper bediend.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!