Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de plug-inhybride Opel Astra?

Geschreven door Klaas Janssens op

AutoGids-redacteur Klaas Janssens heeft niets met Opel. Kan de als GS Line verpakte Astra Hybrid 180 voor wat toenadering zorgen? Wat vindt hij leuk en wat jammer?

44.100 €
  • Score redactie /20

Als jongeling vond ik de Lotus Omega wel iets hebben, maar verder kan ik me niet meteen een Opel voor de geest halen die me echt iets deed. Elke autojournalist heeft nu eenmaal merken die hem liggen en merken die hem minder liggen. Helemaal geen probleem, zolang dat het objectieve oordeel maar niet kleurt. En ik denk niet dat dat het geval was, lees mijn testverslagen er maar op na.

Het is niet dat ik niet open sta voor een betere relatie, maar de klik wil maar niet komen. Misschien kan de nieuwe Opel Astra wel voor een kentering zorgen, dus ging ik een weekje aan de rol met de Hybrid 180 GS Line. Dat is de plug-inhybride instapper die 180 pk en 360 Nm puurt uit een geëlektrificeerde 1,6 liter-turbobenzine.

Leuk Opel Astra Hybrid 180

De vorige Astra-modellen waren me te opgezwollen: alsof het koetswerk te lang in de oven had gestaan. Dankzij zijn slankere lijnenspel is de nieuwe generatie wel prettig om naar te kijken, zeker als wat sportievere uitgedoste GS Line. De fijne lichtblokken in dat verduisterde snoetje vormen een mooi geheel met de rode koetswerkkleur, het contrasterende dak, de knappe velgen en de zwarte designdetails.

Ook binnenin maakt de Opel Astra een keurige indruk. Je zit lekker laag in de goed steunende sportstoelen en kijkt op een overzichtelijk dashboard, met een centraal aanraakscherm dat rugdekking krijgt van een aantal fysieke sneltoetsen voor de meestgebruikte functies. Leuk gevonden: op de digitale display veranderende cijfertjes die je snelheid aangeven van kleur wanneer je elektrisch rijdt - van wit naar blauw.

De GS Line geeft de Opel Astra een dynamische look, de plug-inhybride aandrijflijn zorgt voor de bijbehorende prestaties. Zolang het accupakket wat elektriciteit in de mix kan gooien, sprint de Hybrid 180 in 7,6 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 225 km/u. Toch sloot ik mijn testperiode af met een gemiddeld verbruik van 4,6 liter per 100 kilometer. En het had nog lager gekund, had ik vaker toegang gehad tot een laadpaal. 

Review Opel Astra Hybrid 180

Jammer Opel Astra Hybrid 180

Het elektrische WLTP-rijbereik van 60 kilometer zat er in de praktijk nooit in, maar een dikke 45 kilometer heb ik wel telkens gehaald. Juist jammer dat die batterijen aan het koffervolume van de Opel Astra Hybrid 180 knabbelen.  Meer dan 305 liter hou je niet over. Gelukkig kan de achterbank neergeklapt worden, zodat je tot 1.268 liter aan laadvolume overhoudt.

Je hebt die elektrokracht van de batterijen hoe dan ook nodig. Niet enkel om het brandstofverbruik te drukken of de prestaties te boosten, maar ook om het rijcomfort overeind te houden. Zonder elektrische ondersteuning gaat de achtbak nukken immers vertonen: zoals haperende schakelovergangen en extra motorlawaai. Wie van de Opel Astra Hybrid 180 wil genieten, moet zo vaak mogelijk aan de stekker.

Om de batterij ook onderweg wat bij te laden, komt ook de Opel Astra Hybrid 180 met een remenergierecuperatiefunctie. En dat is goed. Maar de manier waarop deze technologie werkt, ging me bijzonder snel irriteren. Er is immers geen sprake van een voorspelbare, vloeiende manier van remmen. Zelfs met een fluwelen voet vertraagt de plug-inhybride Astra in horten en stoten.

Over feedback gesproken: ook de kalibratie van de stuurinrichting is niet mijn meug. Alsof het stuur enkel met een elastiekje verbonden is met de voorwielen. En daardoor krijg je de indruk dat je deze Opel Astra Hybrid 180 door de bocht moet mikken. Wat jammer is, want het onderstel weet wel wanten met een slingerend parcours.

Review Opel Astra Hybrid 180

Dus Opel Astra Hybrid 180

De eerste indruk is bijzonder goed, want de Opel Astra combineert eens geslaagde vormgeving en een aangenaam interieur met een uitstekende balans tussen prestaties en verbruik - toch als je niet vergeet om deze PHEV af en toe aan de stekker te hangen. En hoewel de filtering wat droog is, zit er schwung in het onderstel.

Maar dat initiële gevoel gaat snel slepen. Het gaat niet om grote missers, wel om een heleboel kleine dingetjes die je op de zenuwen gaan werken. Zoals die onvoorspelbare remmen. Zoals dat kwakkelende stuur. Zoals dat nukkige schakelen wanneer de elektriciteit opgesoupeerd is. En zo is deze Astra me toch weer zo'n typische Opel. 

 

Verwante testen

In dit artikel : Opel, Opel Astra

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker