- Score redactie /20
Enkele jaren terug zag ik de eerste modellen van Chinese constructeurs die de ambitie hadden om de Europese markt te veroveren. Het waren teleurstellende wagens, met een generisch design, een teleurstellende kwaliteit en een bedroevende wegliggin. Dat werd niets. Inmiddels kloppen merken zoals Build Your Dreams steeds harder op de poort.
En ze hebben hun lesje geleerd, want deze keer zijn hun auto's wel op de afspraak. Het design van de BYD Dolphin zal niet ieders meug zijn, maar de afwerking en het rijgedrag zijn inmiddels op niveau. Maar volstaat dat ook om echt een vuist te vormen tegen de gevestigde waarden?
Leuk BYD Dolphin 2024
Verberg het BYD-logo op het stuur en niemand durft te vermoeden dat het een Chinese auto betreft. Het dashboard oogt knap, de materiaalkeuze is hoogwaardig en de afwerking stijlvol. Binnenin acteert de BYD Dolphin op het niveau van een Skoda Fabia of Volkswagen Polo. Ook op de comfort- en veiligheidstechnologie valt weinig af te dingen. De rijdende doodskisten van weleer zijn niet meer, ook de BYD Dolphin haalt een overtuigende vijfsterrenscore bij de Euro NCAP-crashtests.
De verpakking oogt wat Aziatich, sommige designkeuze zijn eerder kitsch dan kunst. Maar de BYD Dolphin zit uitstekend in elkaar en biedt een heleboel welbehagen: zowel het rijcomfort en de geluidsisolatie als het praktische vernuft en het geboden laadvolume zijn zonder meer uitstekend.
De BYD Dolphin die ik een weekje aan de tand kon voelen, combineerde een batterijpakket met een capaciteit van 60 kWh met een elektromotor die een vermogen van 204 pk paart aan een maximumkoppel van 310 Nm. Het WLTP-rijbereik bedraagt 427 kilometer, waarvan er in de praktijk dik 350 overblijven - ondanks de koude testomstandigheden (0 tot 6° Celsius). Het testverbruik schommelde dan ook tussen de 17 en de 18 kWh per 100 kilometer.
De BYD Dolphin komt standaard met een interne 11 kW-lader en kan snelladen aan 88 kWh. Niet meteen een recordwaarde, al is dat vooral een probleem als je grotere afstanden moet afleggen.
Jammer BYD Dolphin 2024
En toch heb ik me enorm geërgerd aan de BYD Dolphin. En dat heeft veel, zoniet alles te maken met de irritante meldingen van de actieve veiligheidsapparatuur. De akoestische waarschuwingen zijn niet alleen te luid, ze zijn ook alomtegenwoordig. De piepjes houden maar niet op. Jawel, je kan ze uitschakelen. Maar dat moet je een-voor-een doen in het niet altijd even duidelijk geordende infotainmentsysteem, bovendien worden ze bij elke herstart opnieuw geactiveerd.
Leuk hoor, die verregaande connectiviteit, die instelbare interieurverlichting en dat draaiende scherm van de multimediamodule, waarbij je kan kiezen tussen de portret- of de landschapsmodus. Maar zou Build Your Dreams niet beter focussen op de basis? Want de haperende DAB+ zorgde ervoor dat de radio voordurend haperde. Als dat al niet lukt...
Dus BYD Dolphin 2024
Objectief gezien is deze BYD Dolphin een aangename verrassing. Deze elektrische auto zit goed in elkaar, combineert een gedegen afwerking met een fatsoenlijke standaarduitrusting en rijdt lekker comfortabel. Hoewel het koetswerk slecht 4,28 meter lang is, biedt zowel het interieur als de koffer voldoende plaats. Het zit allemaal slim in elkaar, wat de BYD Dolphin praktisch en veelzijdig maakt. En dat voor een interessante prijs, toch als je vergelijkt met vergelijkbare elektrische auto's met een Europees paspoort.
Maar in het het dagelijkse leven oogt het plaatje minder prettig. De connectiveit is niet altijd even stabiel en de vele piepjes werken je al gauw op de zenuwen. En dat lijken details, tot je effectief met de BYD Dolphin onderweg bent.
Verwante testen
14-10-2023
10
31-08-2023
Eerste tests
BYD Seal (2023): Promovendus met titelambities
Het aftasten is voorbij, met de Seal is het BYD deze keer menens. Deze sedan moet de nieuwe koning...
14
11-07-2023
Korte tests
BYD Dolphin 60,4 kWh (2023) - herkansing
De eerste testritten met de nieuwe BYD Dolphin waren niet meteen overtuigend. Maar we gunnen het elektrische instapmodel van...
12
In dit artikel : BYD, BYD Dolphin
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!