- Score redactie /20
In de beginjaren van de Ford Mustang was het gebruikelijk om de Amerikaanse muscle car naar je eigen smaak te personaliseren. Ook de lokale dealers gingen loos op de pony car, soms met een dermate indrukwekkend resultaat dat het moederhuis de bouwels ook in de officiële catalogus opnam. Zoals dus de California Special, een Ford Mustang Coupé uit 1968 die een heleboel stijlelementen van de Shelby GT overnam. Zo las ik toch in het officiële perscommunique. Zo speciaal was die California Special dus niet, want niet meer dan wat esthetische tuning.
Toen niet. En nu evenmin, al wil de kleverige marketingsaus je graag anders doen geloven. Ford probeert de Mustang California Special te verpatsen als 'the next best thing", terwijl het voornamelijk om een optiepakket gaat dat een speciale striping combineert met specifieke 19-duimsvelgen. Bovendien is het een Convertible, terwijl het origineel een Coupé was. Het wordt nog beter, want Ford omschrijft de Mustang California Special tevens als "een hommage aan het mediterraans-achtige klimaat van de Golden State". Of hoe de marketeers zelfs die bullshit van een prachtige strik weten te voorzien.
Nu goed, het is niet omdat deze California Special weinig om het lijf heeft, dat ik er daarom minder van genoten heb. Onder het dunne laagje huist immers nog altijd een échte Ford Mustang. Die met V8.
Leuk
De Ford Mustang California Special draagt een atmosferische 5 liter-V8 in de neus, zoals dat eigenlijk hoort in een muscle car van dit kaliber. Naast het nostalgische pedigree is dat monster onder de kap dan ook de hoofdreden waarom je bij Ford zou gaan aankloppen. Niet zozeer omwille van zijn vermogen, want 450 pk en 529 Nm zijn bescheiden waarden geworden in dit geëlektrificeerde turbotijdperk. Wel om het karakter dat met geuten uit de uitlaat komt gerold.
Een ouderwets gedonder dat zelfs het haar op mijn tenen recht kreeg. Een symfonie die het niet verdiend om gemuilkorfd te worden, al begrijp ik ook wel dat het niet bepaald sociaal is je buren uit hun bed te blaffen als je in alle vroegte moet vertrekken. Voor de Quiet-setting valt dus nog wat te zeggen. Alle andere bromniveaus - Normal en Sport - zijn wat mij betreft overbodig, in Race-stand klinkt de Ford Mustang California Special precies zoals hij hoort te klinken. Mijn advies: beste Ford, vervang die Mode-knop onderaan op de middentunnel door een directe actievatietoets voor de vlinderkleppen in de uitlaat.
Jammer
Soms is trop echt teveel, zoals het aantal rijmodi waarover de Ford Mustang beschikt. De Normal-setting is goed, maar de andere standen zijn of te mak (Snow/Ice), of te bruut (Sport en Track) of zelfs strafbaar op de openbare weg (Drag Race). Die elektronische overkill staat haaks op de insteek. Kijk naar de dakbediening: vooraleer je het dak van de California Special elektrisch kan openvouwen, moet je de hele canvasconstructie eerst manueel ontgrendelen. Ligt het eenmaal open, dan moet je opnieuw uitstappen om de deksels uit de koffer te vissen die de gaten achterin aan het zicht moeten onttrekken. Gedoe.
Hoewel 64.400 euro (62.300 euro voor de Convertible GT + 2.100 euro voor het California Special-pakket) relatief gezien weinig geld is voor een dergelijk krachthonk (de fiscale lasten even buiten beschouwing gelaten), is deze Ford Mustang geen weggevertje. Je kan je immers de vraag stellen of je voor dat geld toch niet bijvoorbeeld een volledig elektrisch te bedienen kap mag verwachten. Eentje waarbij de hoeken achteraan evenzeer automatisch worden gestopt.
Ook de afwerking staat niet direct op premiumniveau (al is het sinds de facelift wel beduidend beter), net zoals het SYNC3-infotainment zijn tijd wel heeft gehad en wegschuivende voorzetels die de instap naar achteren vergemakkelijken vooral uitblinken in afwezigheid. Alweer, van zodra de kap neer kan en de achtpitter aan zijn aria mag beginnen, zijn dat zorgen voor morgen.
Wie dynamische scherpte zoekt, kan misschien beter uitkijken naar een BMW 4 Reeks Cabriolet. De Ford Mustang is geen zwalpend schip meer, mits een stevige hand wil deze California Special gezwind van plaats A naar B vlammen. Verwacht geen messcherpe rijlijnen, wel moddervette rubberstreken. Ieder zijn ding. De V8 is baldadig genoeg om je met de nodige panache richting horizon te helpen, zo vraagt de sprint van 0 naar 100 kmu niet meer dan 4,5 seconden. Op zoek naar wat meer controle? Dan moet je de Ford Mustang Mach 1 hebben, al wordt die enkel geleverd als Coupé. Je kan niet alles hebben...
Verdict
Beginnen bij het begin: bespaar je dat optionele California Special-pakket, tenzij je echt vindt dat ze de Ford Mustang Convertible mooier maken. Ik zou dat geld eerder steken in eveneens optionele B&O-audio-installatie, want je kan niet altijd en overal naar enkel die V8 luisteren.
Nu blijf ik wel fan, want wat heb ik me kostelijk geamuseerd met deze Ford Mustang. Mits je met de juiste insteek achter het stuur kruipt, is het genieten van elke meter die je aflegt. Dit is rijdende nostalgie en dient bijgevolg ook zo benaderd te worden. Verwacht geen flitsend stuurgedrag of messcherpe acceleraties, deze Ford moet het voornamelijk hebben van zijn zware bas en onnavolgbare charisma. Zien en gezien worden, daar draait deze California Special - net zoals alle andere modelversies - om. Als dat je meug is, dan biedt geen enkele auto meer waar voor zijn geld dan de Mustang.
View this post on Instagram
Verwante testen
14-07-2022
16
25-10-2021
Korte tests
2021 Ford Mustang Mach-E GT - op zoek naar rijplezier
Kan een elektrische cross-over ook rijplezier bieden? Ford vindt alvast van wel, en wil dat bewijzen met de GT-versie...
6
06-06-2021
Korte tests
Ford Mustang Shelby GT500 - baas boven baas
De Shelby GT500 is een Ford Mustang die Porsches eet als ontbijt. Wij proberen de Amerikaanse muscle car op...
21
28-05-2021
Korte tests
Ford Mustang Mach 1 - door de geluidsmuur
De Ford Mustang Mach 1 combineert een atmosferische V8 met zowel achterwielaandrijving als een manuele versnellingsbak. Wij proberen de...
14
In dit artikel : Ford, Ford Mustang
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!