Concept
De enkel als gesloten Fastback te verkrijgen Mach 1 is de Ford Mustang die de kloof tussen het gewone gamma en de hardcore GT-modellen overbrugt. Aanpassingen aan de motor, het onderstel en het koetswerk moeten resulteren in betere prestaties, een scherper stuurgedrag en een efficëntere aerodynamica. Om die ambities ook waar te maken, gebruikt de Ford Mustang Mach 1 een heleboel onderdelen die eigenlijk ontwikkeld waren voor de GT350 en de GT500.
De Ford Mustang GT dient als basis. Op de Mach 1 is het anders optionele Performance Pack standaard, wat impliceert dat er een Torsen-differentieel tussen de aangedreven achterwielen staat, dat de vijfspaaksvelgen zich vullen met opgewaardeerde Brembo-remmen en dat de ophanging stijvere stabilisatorstangen draagt. Het subframe achteraan is dat van de Mustang GT350 en de achterdiffusor van de GT500. De actieve MagneRide-dempers krijgen een aangepaste set-up die occasioneel circuitgebruik promoot, terwijl er Michelin 4S-rubber rond de standaard gemonteerde 19-duimers ligt.
De Coyote-V8 die tussen de voorwielen ligt, kennen we uit de Ford Mustang Bullitt. Na recente aanpassingen om de Europese emissienormen te halen, ontwikkelt de atmosferische 5 liter-krachtbron een vermogen van 460 pk voor een maximaal koppel van 530 Nm. Die power wordt op het asfalt gezet via ofwel tientrapsautomaat ofwel een manuele zesversnellingsbak van Tremec-makelij, gezegend met ingekorte verhoudingen en rev-matchingtechnologie - zoals op de GT350 eerder. De Ford Mustang Mach 1 sprint in 4,8 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 267 km/u. De versie met automaat zet daar 4,4 seconden en 249 km/u tegenover.
Weggedrag
De tijd dat een Ford Mustang omschreven werd als een Amerikaan die enkel rechtdoor wou gaan, ligt inmiddels een hele tijd achter ons. Het blijft een grote en zware sportcoupé, maar de bochtenappetijt is er wel flink op vooruit gegaan. En dat telt dubbel en dik voor deze Mach 1, die extra controle en feedback in de dynamische mix injecteert.
Zodra je het omslagpunt tussen geleidelijk onderstuur en brutaal overstuur herkent, komt de Ford Mustang Mach 1 echt tot leven. Er is duidelijk gewerkt aan de stuurinrichting en aan de actieve dempers, waardoor je strakkere lijnen kan trekken tussen punt A en punt B. Toch is het niet die extra daadkracht waarmee de Mach 1 het verschil maakt, wel de toegankelijke manier waarop je het motorpotentieel op het asfelt gezet krijgt. Dit is het soort sportwagen die wel hard gaat, maar geen extreme snelheden nodigt heeft om je te entertainen.
De atmosferische 5 liter-V8 onderschrijft die missie, met zijn enorme souplesse en ouderwetse soundtrack. Hoewel de motor helemaal geen toeren moet maken om vooruit te komen, loont het de moeite om de naald richting de rood te jagen. Dat laatste sprintje richting 7.500 toeren per minuut toont de veelzijdigheid van het enorme motorblok. We gaan dit soort motoren nog missen wanneer de emissienormen ons helemaal in de richting van de elektrische auto dwingen.
Wellicht is de Ford Mustang Mach 1 sneller met de optionele tientrapsautomaat, toch durven wij een pleidooi houden voor de heerlijke handbak. De met de witte pook van de Bullitt gezegend Tremec-transmissie staat wat ver naar achteren en moet een flinke afstand overbruggen om van verzet te veranderen, maar schakelt wel boterzacht. En dankzij de rev-matchingfunctie hoef je je tijdens het terugschakelen geen zorgen te maken over blokkerende achterwielen.
Verdict
Waar vind je nog een sportcoupé die vier zitplaatsen combineert met een atmosferische V8 die de achterwielen aandrijft via een manuele zesversnellingsbak. Alleen daarom verdient de Ford Mustang Mach 1 krediet. Maar ook zonder die anno 2021 steeds zeldzamere features overtuigt deze muscle car moeiteloos. Hij rijdt een stuk beter dan de GT, waardoor er nog meer rijplezier valt te beleven. En dan heb je de keuze tussen snel en netjes of traag en balorig.
Of dat de Ford Mustang Mach 1 zijn meerprijs van dik 10.000 euro tegenover de GT verantwoordt? Ja, toch als je die extra rijdynamiek zoekt. Neen, als het je vooral om de Heritage van de Mustang te doen is.
- Ouderwets rijplezier
- Karaktervolle V8
- Aura
- Fiscale kosten
- Uitgesproken stijl
- Amerikaanse afwerking
Verwante testen
25-09-2017
30In dit artikel : Ford, Ford Mustang
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!