- Score redactie /20
In een autowereld waar steeds meer wagens op steeds minder platforms met steeds dezelde motoren komen te staan, kan je Mazda niet anders dan een buitenbeentje noemen. De Japanse constructeur roeit dapper tegen de dominante stroom in, met gewaagde oplossingen en eigenzinnige keuzes.
Denk maar aan de plug-inhybride Mazda MX-30 R-EV die in wereldpremière voorgesteld werd op het Autosalon van Brussel. Die grijpt terug naar de voor het merk ooit zo kenmerkende wankelmotor, die voortaan gebruikt wordt als generator om het accupakket van de verder elektrische crossover op te laden. Of hoe ze het verleden netjes in het heden integreren.
Maar de markt heeft haar rechten, ook Mazda moet zoveel mogelijk wagens verkopen om zich staande te houden in deze economisch moeilijke tijden. Dan red je het niet op sympathie alleen. Daarom telt het gamma naast een MX-5 vooral SUV's. Zoals de nieuwe CX-60, die zowaar debuteert als PHEV.
Leuk Mazda CX-60 PHEV
Iedereen kijkt naar iedereen. En bij Mazda kijken ze het liefst naar BMW. De nieuwe CX-60 bouwt immers op een gloednieuw platform dat ontwikkeld werd om in de lengterichting gemonteerde zes-in-lijnmotoren met een RWD-focus te huisvesten. Dat verklaart meteen de opvallend lange neuspartij.
Die zespitters komen het gamma in de loop van 2023 versterken. De Mazda CX-60 PHEV met geëlektrificeerde viercilinder kreeg evenwel voorrang, vooraleer de fiscale stimuli voor plug-inhybride modellen overal teruggeschroefd worden of zelfs volledig wegvallen.
Een PHEV heeft naast die elektromotor ook een stevig accupakket mee te torsen en dat laat zich bij de Mazda CX-60 wat voelen. De ophanging staat best strak, wat best aangenaam is op betere wegen. Het koetswerk wordt netjes onder bedwang gehouden, waardoor je de indruk krijgt met een wat sportiever ingestelde SUV op pad te zijn. Maar stuur de CX-60 over rimpelend asfalt en je stuit op de limieten van die set-up.
De wegligging van de Mazda CX-60 mag dan de stabiliteit van een Audi of de speelsheid van een BMW missen, het samenspel van een goede balans en een aangename stuurinrichting zorgt wel voor een bovengemiddelde portie rijplezier. De natuurlijke neiging tot onderstuur wordt gecounterd door het automatische afremmen van het binnenste achterwiel, zodat je er een zwierige rijstijl op kan nahouden.
Wellicht komt het dynamische talent pas echt bovendrijven wanneer het motorpalet van deze SUV uitgebreid wordt met die zes-in-lijnmotoren.
De interieurbeleving van de Mazda CX-60 straalt naast rust ook klasse uit, ondanks de afwezigheid van digitale toeters en loungy bellen
Het Soul Red helpt, maar ook zonder die inmiddels typische koetswerktint zie je meteen uit welke broek de Mazda CX-60 gevallen is. Hoewel deze SUV een wat aangepast designpad bewandeld, wordt de bloedband met de andere modellen van het portfolio zowat uitgeschreeuwd. Franjeloos, maar karaktervol.
In tegenstelling tot het koetswerkontwerp van pakweg een Mazda 3 of een CX-30 vraagt het lijnenspel wat gewenning, want de neussectie is wel erg lang en het passagierscompartiment wel heel potig. Maar uit de vormgeving van de voorzijde spreekt het soort durf dat ik altijd al kon waarderen van de Japanse constructeur.
Ook de algemene kwaliteitsindruk en interieurbeleving van de Mazda CX-60 straalt naast rust ook klasse uit, ondanks de afwezigheid van digitale toeters en loungy bellen. De Japanse constructeur verliest zich niet in al te fancy vormgegeven schermen, maar kiest voor displays met haast kinderlijk eenvoudige tabbladen en kristalheldere menu’s.
Juist jammer dat de centrale display eigenlijk te groot is voor de summiere info die geafficheerd wordt, waardoor de kale aanblik van de multimediamodule wat van een dumbphone voor bejaarden heeft. De centrale bedieningsknop die Mazda heeft afgekeken van BMW blijft relevant, al is er nog wat winst te boeken in de ordening van het infotainment.
De Mazda CX-60 komt met een functie die je ideale zitpositie helpt bepalen. Leuk gevonden, maar verder irrelevant. De beste zitpositie is diegene waarin je je comfortabel voelt, wat impliceert dat je een goed zicht op het wegdek hebt en goed aan het stuur en de pedalen kan. Nu is de ergonomie wel helemaal mijn ding, met duidelijke knoppen die op logische plaatsen staan en dus makkelijk te bedienen blijken. Geen haptische rommel, heerlijk.
Jammer Mazda CX-60 PHEV
De deuren achteraan zwaaien breed open en bieden je de toegang tot een fatsoenlijke achterbank. Het negatieve effect van de gesterkte neuspartij wordt daarbij gecompenseerd door de grote wielbasis, maar noem de Mazda CX-60 geen ruimtewonder. Voor die buitenafmetingen mag je wel iets meer binnenruimte verlangen. Met een volume van 570 liter is het laadvolume iets genereuzer dan dat van de iets compactere CX-5 (522 liter).
Ik vind het smoelwerk geweldig, al lijken de koplampen van de Mazda CX-60 aanvankelijk op de schele blik van iemand die te diep in het glas gekeken heeft. Niet iedereen kan die wat onpeilbare blik appreciëren, want onderweg werd ik er regelmatig op attent gemaakt dat die lichten soms schenen waar ze helemaal niet moesten schijnen. In de stedelijke conglomeratie die Vlaanderen anno 2023 is, fungeert de automatsche grootlichtfunctie vooral als stoorzender voor de medeweggebruikers. En dat is natuurlijk ambetant, vooral als je niet meteen weet hoe je die moet uitschakelen.
Die visueel net iets te lange neus hint dus naar de zescilinders die Mazda in de CX-60 gaat leggen, klassieke verbrandingsmotoren op benzine én diesel. De Euro 7-reglementering haal je nu eenmaal gemakkelijker met een grotere cilinderinhoud, is de redening in Hiroshima. Wat dat geeft, ondervinden we in de loop van 2023, wanneer het motorgamma uitgebreid wordt. Tot dan komt de Mazda CX-60 enkel als PHEV, eentje die een 2,5 liter-viercilinder combineert met een elektromotor. Die elektromodule postioneert zich tussen de verbrandingsmotor en de achttrapsautomaat, daar vertrekt de aandrijfkracht via twee cardanassen naar de achter- en de voortrein. Ook voor de remenergierecuperatie zet de CX-60 dus zijn vier wielen in.
Mazda ging zelf aan de slag en klopte dus niet bij pakweg Toyota aan voor het plug-inhybride aandrijfgeheel van de RAV4
Het systeemvermogen van de Mazda CX-60 PHEV bedraagt 326 pk en het gecombineerde maximumkoppel 500 Nm, wat deze SUV tot Mazda’s krachtigste productiewagen uit de geschiedenis van het merk katapulteert. De sprint van 0 naar 100 km/u hoeft slechts 5,8 seconden te duren, ondanks het stevige gewicht van een 2,1 ton. Opvallend: Mazda ging zelf aan de slag en klopte dus niet bij pakweg Toyota aan voor het plug-inhybride aandrijfgeheel van de RAV4.
En misschien was dat een vergissing. De plug-inhybride set-up maakt een heleboel gekke bokkesprongen, van de soms brutale overgang van de elektrische naar de hybride modus tot het wat irritante gezoem van de elektromotor in de stad. De vierpitter maakt bovendien een nogal schor geluid, zeker als hij in de toeren gejaagd wordt. Die ergernissen kan je pareren door het gaspedaal duidelijke instructies te geven en desnoods zelf te schakelen, zodat de software niet aan het gokken gaat.
Ook merkwaardig: de digitale tellertjes die je onderweg informeren over de hoeveelheid beschikbare brandstof die er nog in de tank zit en de hoeveelheid stroom die er nog in het accupakket van 17,8 kWh zit, blijken allesbehalve accuraat. Gelukkig werd het gecombineerde rijbereik voortdurend onderschat, waardoor ik elektrisch kon blijven rijden met een lege batterij en de brandstoftank zich tijdens het rijden miraculeus leek te vullen. Het beloofde EV-rijbereik van 63 kilometer werd in de praktijk op enkele kilometers na gehaald, wat eerder uitzonderlijk is voor een plug-inhybride.
Dus Mazda CX-60 PHEV
Een van de grootste troeven is de prijs van de Mazda CX-60. Akkoord, absoluut gezien blijft deze SUV duur. Zeker voor de particuliere koper die een ruime SUV voor het gezin zoekt. Maar relatief gezien, biedt deze Japanner wel een heleboel auto voor zijn geld. Vooral omdat je daarvoor geen generische vierwieler in de plaats krijgt, maar een karakterkop die zijn eigen weg durft zoeken. Wie zich thuis voelt in de Mazda-metaverse zal ook de CX-60 kunnen smaken.
Maar of dat dan deze PHEV moet zijn? Enkel als zijn boekhouder dat echt wil. Die plug-inhybride aandrijflijn lijkt niet altijd even goed op punt te staan, waardoor de talrijke talenten van de Mazda CX-60 niet helemaal uit de verf lijken te komen. Als totaalpakket weet de Japanner zich wel moeiteloos te onderscheiden van de SUV-massa. Ik kijk al uit naar de komst van die zes-in-lijnmotoren.
Update Mazda CX-60 PHEV
De Belgische invoerder laat inmiddels weten dat er een software-update beschikbaar is voor de Mazda CX-60 PHEV die de sturing van de automaat verbetert en ook de merkwaardige weergave van het rijbereik zou oplossen.
Bekijk ook onze video van de Mazda CX-60 PHEV
Verwante testen
01-02-2023
10
28-09-2022
Detailtests
Mazda CX-60 e-SkyActiv PHEV (2022) - in detail
Mazda heeft lang het been stijf gehouden als het over oplaadbare hybrides ging, maar kiest nu toch voor de...
30
02-05-2022
Eerste tests
Mazda CX-60 (2022): BMW achterna
Met de CX-60 snijdt Mazda verschillende nieuwe hoofdstukken tegelijk aan. Het is de eerste plug-inhybride van het merk, en...
9
In dit artikel : Mazda, Mazda CX-60
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!