- Score redactie /20
Ik probeerde de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé het eerst in 2019, tijdens de internationale perslancering in Austin, Texas. Op en rond het Circuit of the Americas, waar ook de Formule 1 passeert. Een door Hermann Tilke ontworpen omloop die 5,5 kilometer lang is en 20 bochten telt. Vooral de eerste sectie, een zwiepende links-rechts-links-rechtscombinatie, maakte indruk.
Zeker aan het stuur van de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé 63 S, die ik enkel met veel kunst- en vliegwerk op de baan kon houden. Niet zozeer omdat de door twee turbo's aangevuurde 4 liter-V8 een piekvermogen van 639 pk voor een maximumkoppel van 900 Nm ontwikkelde, wel omdat ik 2,1 ton aan de teugels probeerde te houden. Erg leuk, maar wel een beetje scary.
Maar alles kan beter. Of toch gevaarlijker. De Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé 63 S is er sinds kort ook als E Performance, met een plug-inhybride aandrijflijn die over een systeemvermogen van 847 pk en en maximumkoppel van 1.470 Nm beschikt. De sprint van 0 tot 100 km/u vraagt nog 2,9 seconden en de topsnelheid bedraagt nu 316 km/u. Intussen duwt het batterijpakket het gewicht richting de 2,4 ton... Slik.
Leuk
Het plug-inhybride aandrijfgeheel van de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé 63 S E Performance pretendeert niet om deze powerberline veel zuiniger te maken. De elektrokracht dient de prestaties, zoals dat ook het geval is voor de nieuwe C 63 AMG. De batterij met hoge energiedichteid heeft een capaciteit van 6,1 kWh en laadt en ontlaadt razendsnel, zodat je zelden zonder stroom komt te zitten. Dat in tegenstelling tot zoveel PHEV's, die vooral accu's meeslepen in de plaats van die daadwerkelijk te gebruiken.
Ik woon in de Antwerpse binnenstad en daar is motorlawaai niet op zijn plaats. Heerlijk hoe ik de kleine straatjes zoemend doorslenteren kan op elektriciteit alleen, zodat de voetgangers en fietsers hun rechtmatige plaats kunnen opeisen. Maar zodra je de stadsmuren achter je gelaten hebt, hoef je niet langer naar de rolgeluiden van de belachelijke brede banden te luisteren. Want dan komt de V8 een mondje meespreken.
Dit beest is ook een beauty, met een esthetische combinatie van kracht en elegantie die de Porsche Panamera ontbeert. Ik was altijd al fan van de brede achterzijde met de smalle lichtblokken, maar viel deze keer vooral voor de heerlijke velgen van de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé 63 S E Performance. Ook het interieur is een feest voor de zintuigen, toch wanneer je je een weg gevonden hebt in het labyrint van mogelijkheden.
Jammer
Ik heb nooit helemaal begrepen welke rol de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé in het gamma moest vertolken. Vooral omdat het portfolio reeds een Panamera-concurrent telde in de gedaante van de slanke CLS, die je toch ook als AMG kan bestellen? Nu goed, je gaat mij niet horen klagen over de extra aanwezigheid van een model dat een sierlijk lijnenspel verzoent met hoogstaande prestaties. Wel over de belachelijke, veel te lange naam van dit ding. Het is geen 4-Door, maar een vijfdeurs. En het is al helemaal geen Coupé.
De plug-inhybride aandrijflijn van de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé 63 S E Performance is een indrukwekkend staaltje toptechnologie. Toch als ze de handen in elkaar slaan, want dan is 1 + 1 al snel 3. Maar tijdens mijn testweek geraakten de verschillende aandrijfcomponenten al eens lost in translation, waardoor de versnellingsbak nukken vertoonde en de elektronica aan het flippen ging. Even aan de kant en het ding weer opstarten, bracht doorgaans soelaas. Maar het zou niet mogen bij een wagen die meer dan 200.000 euro kost.
Het weer was niet fantastich tijdens mijn testperiode. Het was vaker nat dan droog en best koud voor de periode van het jaar, omstandigheden die moeilijk te rijmen zijn met de waanzinnige power die de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé 63 S E Performance uit zijn plug-inhybride aandrijflijn schudt. Hoewel het actieve, door vierwielsturing geholpen onderstel over allerlei set-upmogelijkheden beschikt die met de kalibratie van zowel de transmissie, de elektronische rijhulpmiddelen als de 4Matic-vierwielaandrijving spelen, reed ik zowat de hele week met toegeknepen billen. Dan schoof ik even rechtdoor en daarna brak de achterzijde plots uit, het was echt werken om slechts een fractie van het prestatiepotentieel op het asfalt gelegd te krijgen. Leuk als het mes tussen de tanden gaat, maar best intimiderend bij je dagelijkse verplaatsingen.
Dus
Wat is de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé 63 S E Performance een indrukwekkende wagen. Stijlvol en elegant als een luxelimousine, bedreigend en overweldigend als een supersportwagen. Maar het evenwicht tussen die twee werelden zit mij niet helemaal lekker. Ik rij liever met een limousine die dynamische en krachtig uit de hoek kan komen, dan met een sportwagen die 2,4 ton meezeult en je reflexen voortdurend test.
Wat niet wil zeggen dat ik niet genoten heb. Zoals van de flitsende hernemingen en van de brullende V8, van de hoogtechnologische aandrijflijn en van de stijlrijke luxe. Toch onthoud ik de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé 63 S E Performance vooral als een demonische diva, die je verleidt en intimideert. Gevaarlijke spelletjes speelt.
View this post on Instagram
Verwante testen
22-04-2022
12In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz GT AMG
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!