Ooit reed ik tot 10.000 kilometer per jaar op twee wielen, desnoods door weer en wind. Vandaag ben ik al blij wanneer het jaarlijkse motardsweekend georganiseerd geraakt, want het is geen sinecure om een gaatje te vinden in de verschillende agenda's van iedereen. En dan heb ik het geeneens over de slaapplaats die geregeld moet geraken of over de route die gepland moet worden.
We hielden het eenvoudig en kozen voor het beproefde parcours van de AutoGids Youngtimers Rally 2023, met start aan de Lacs de l'Eau d'Heure. Niet alleen omdat het een voor iedereen redelijk centrale startplaats was, maar ook omdat die locatie ons de kans gaf om achteraf verkoeling te zoeken in het meer. Want het was bloedheet, dat tweede weekend van september. Ik vervoegde het gezelschap met de nieuwe Suzuki GSX-8S.
Leuk Suzuki GSX-8S
Opstappen en wegwezen. Hoewel het bijna een jaar geleden was dat ik nog eens op een fatsoenlijke motor gezeten had, kwam het gevoel meteen terug. De remmen van Nissen-makelijk zijn gewoon goed, net zoals de stijfheid van het frame bij hogere snelheden en het stuurgedrag op verzorgd asfalt. Het lage gewicht en de hoge wendbaarheid doen de rest.
De Suzuki GSX-8S is gewoon een enorm toegankelijke fiets, met een goede ergonomie en een zithouding die me ligt. Echt sexy kan je de digitale tellerpartij moeilijk noemen, maar de leesbaarheid bleek uitstekend en de bediening bijzonder intuïtief. Met de Mode-knop selecteer je kinderlijk eenvoudig de verschillende motormappings (A, B of C) en de gevoeligheid van de tractiecontrole (10 stappen, van erg alert tot volledig gedeactiveerd).
De Suzuki GSX-8S wordt aangedreven door de vandaag haast onvermijdelijke paralleltwin, een gloednieuw motorblok dat een cilinderinhoud van 776 cc combineert met een piekvermogen van 83 pk (bij 8.500 opm) en een maximumkoppel van 78 Nm (bij 6.800 opm). Niet meteen cijfers waarmee je aan de toog kan uitpakken, maar onderweg ruim voldoende om de vaart erin te houden. De tweepitter pakt snel op en houdt voldoende power achter de hand. Die gretigheid wordt in de hand gewerkt door de quickshifter (up en down), die geweldig werk levert op het gevarieerde parcours.
Jammer Suzuki GSX-8S
Ik vind de Suzuki GSX-8S best prettig om naar te kijken. Het is een compacte naked die een dynamische pose combineert met een geslaagde kleurencombinatie, leuke designdetails en een fatsoenlijke afwerking - toch voor deze prijsklasse. De voorzijde is wat overdadig, met dat wat agressieve kopje met gestapelde koplampen en die iets te ver naar voren lopende vleugels naast de tank. En de kont is me een beetje te kort, toch in verhouding met het te lange spatbord - dat stevig schudt tijdens het rijden, zo wisten mijn medemaats me te vertellen.
Die medemotards keken wel een beetje neer op de Suzuki, wie met een Ducati of een Moto Guzzi rijdt hanteert nu eenmaal andere normen. Niet alleen op het vlak van design, maar ook op dat van het geluid. Op de motor is er van een soundtrack nauwelijks sprake, maar je hoort de GSX-8S blijkbaar wel wanneer je erachter rijdt of wanneer hij ergens passeert. Dat zou komen door de positie van de airbox onder het zadel. Nu goed, anno 2023 verplaats je je best wat stiller - schreeuwende uitlaatpijpen zijn niet (meer) aan mij besteed.
Er liggen een heleboel fantastische wegen in de Ardennen, maar het asfalt ligt er niet overal even netjes bij. En die kwaliteit van het wegdek heeft wel invloed op het gemoed van de Suzuki GSX-8S. Goede wegen zijn een genot: zelfs als je de bochten gaat aanvallen, verliest deze motorfiets nooit zijn manieren. Bij het aanremmen, durft de voorzijde wat duiken en bij het insturen lijkt deze motor een beetje te vallen. Maar de Dunlop-banden vinden veel grip en communiceren uitstekend, zodat je altijd over oplossingen lijkt te beschikken als je je toch eens verkijkt op een in de schaduw schuilende haarspeld. Maar wanneer het wegdek gaat rimpelen, gaat deze Suzuki wat spartelen en is het noodgedwongen aftellen naar het volgende stukje goed asfalt.
Dus Suzuki GSX-8S
De Suzuki GSX-8S is zo'n motor die nergens echt in uitblinkt, maar waar de som wel meer is dan het geheel der delen. Zo'n machine die je graag even buitenhaalt om pistolets te gaan halen, maar waarmee je net zo graag pendelt of een weekendje gaat vlammen. Ik voel me dan ook als herboren, ondanks de loodzware warmte. Of zou dat toch door het jeugdige design van deze naked zijn?
Reizen wordt wat moeilijker, vooral omdat de mogelijkheden om er bagage op te binden wel erg beperkt zijn. Dat is ook zo bij het gros van de concurrentie, maar dat maakt het niet minder jammer. Over die concurrentie gesproken: 8.999 euro is best behapbaar, maar voor die prijs vind je ook een tweedehands Triumph Street Triple.
Verwante testen
09-08-2023
10 BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!