- Score redactie /20
Ik ben de Cayenne dankbaar, want deze SUV wist Porsche en dus ook de 911 te redden. Het commerciële succes van dit atypische model zorgde ervoor dat de Duitse sportwagenbouwer het hoofd boven kon houden in economisch moeilijke tijden, waarna Porsche uitgroeide tot een referentiemerk op het gebied van sportieve luxe.
Leuk Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé
Nu was die eerste Cayenne-generatie wel niet om aan te zien. Bulkend van dynamisch talent, maar een regelrechte aanval op de goede smaak. Bij elke facelift en generatiewissel kwam deze Porsche beter voor de dag, het lijnenspel van de E-Hybrid Coupé die ik mag testrijden, durf ik zelf als geslaagd te omschrijven. Wat niet wil zeggen dat ik het concept laakbaar blijf vinden. Een coupé is geen SUV, punt andere lijn.
De Cayenne presenteert zich niet alleen als een echte Porsche, hij rijdt ook als een echte Porsche. Je voelt de dynamische focus wanneer je aan het stuur draait, de technologische zorg die in de wisselwerking tussen de motor en de versnellingsbak gestoken werd. Ook de ophanging laat je meteen weten dat er stevig doorgereden mag worden. Ondanks zijn imposante afmetingen en forse gewicht toon de Porsche Cayenne Coupé zich verrassend wendbaar.
Maar je hoeft dat dynamische potentieel niet te benutten om van de Porsche Cayenne te kunnen genieten. Ik kan nauwelijks wat aanmerken op het hoogstaande comfort, de doordachte ergonomie en het praktische gebruiksgemak. De technologie werkt bovendien zoals het hoort, met een speciale vermelding voor de intelligente ledmatrixverlichting. Tijdens de ontwikkeling zijn de ingenieurs niet over een nacht ijs gegaan en die werkethos straalt op alle features af.
Jammer Porsche Cayenne E-Hyrbid Coupé
De plug-inhybride aandrijflijn kon me niet bekoren. Aan power geen gebrek, want een piekvermogen van 470 pk is me meer dan genoeg. Maar de elektrische actieradius van deze stekkerhybride valt teleur. Hoewel de batterij een capaciteit van 25,5 kWh heeft, geraak je in de praktijk niet verder dan een 50-tal kilometer op stroom alleen. Het opladen van dat accupakket vraagt bovendien veel tijd, want de Porsche Cayenne E-Hybrid doet het nog steeds zonder DC-snellaadfunctie.
Ook de V6 kan me niet bekoren. De elektrisch ondersteunde 3 liter-krachtbron presteert uitstekend, al mis je een beetje souplesse bij lage snelheden. En ook op de werking van de versnellingsbak is weinig aan te merken. Maar ik had een andere soundtrack verwacht, meer in lijn met die van de Audi RS 4 die dezelfde V6-krachtbron gebruikt. Het is toch een Porsche, nietwaar?
Ik moet ook nog eens terugkomen op dat Coupé-concept. Want het maakt deze Porsche Cayenne er niet mooier noch praktischer op, terwijl je er toch dieper voor in de geldbeugel moet tasten (en het ding is al zo duur). Dan lijkt een Panamera Sport Turismo me een veel logischere optie… maar die heeft Porsche uit het gamma geschrapt wegens de teleurstellende verkoop. Wat een wrede wereld.
Dus Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé
Ik begrijp de Porsche Cayenne nog steeds niet, en al helemaal niet als E-Hybrid Coupé. Maar als totaalpakket kan ik er weinig tegen inbrengen – toch als ik het financiële plaatje even vergeet. Maar geen Coupé. En liever met de V8 uit de Cayenne S E-Hybrid, dan…
In dit artikel : Porsche, Porsche Cayenne
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!